Årets ros 2021 är tre Grönt kulturarv®-rosor

Publicerad: 02 februari 2021
Närbild av blomman hos spinosissima-rosen 'Professor Fagerlind'. Färgfoto.

De tre Grönt kulturarv®-rosorna 'Pipar Hans’, ’Professor Fagerlind’ och ’Strömsro’ är utsedda till Årets ros 2021.

Rosens dags expertgrupp har i år utnämnt hela tre rosor till Årets ros, detta för att belysa mångfalden bland de rosor som Programmet för odlad mångfald hittade under rosinventeringarna som gjordes 2004-2010. De tre utvalda rosorna är 'Strömsro', bourbonrosen 'Pipar Hans' och spinosissimarosen 'Professor Fagerlind'. 'Strömsro' är insamlad i Östergötland och går att spåra till 1920-talet, 'Pipar Hans' går att spåra till Västmanland i slutet av 1800-talet och 'Professor Fagerlind' förädlades fram av professor Folke Fagerlind vid Stockholms universitet.

Rosens Dags nomineringsgrupp valde inför 2021 ut de bästa sorterna bland de av Pom insamlade och utvärderade rosorna i Sverige. Ett av kriterierna var att sorten kan påvisas vara minst 50 år gammal. En stor del av de nominerade är betydligt äldre än så. De tre utvalda rosorna finns alla i handeln och säljs under varumärket Grönt kulturarv®.

Här kan du läsa mer om utmärkelsen Årets ros.

Helena Persson, samordnare för Pom vid SLU och verksamhetsledare för Nationella genbanken

Institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning                          helena.m.persson@slu.se, 040-415147, 0735-32 84 92