SCAW får en nystart med professor Lotta Berg

Publicerad: 04 februari 2021

Nationellt centrum för djurvälfärd, SCAW, har nu gjort en nystart och det med en ny chef, professor Lotta Berg. SCAW är en centrumbildning vid SLU som jobbar brett inom djurskydd och djurvälfärd.

– Vårt uppdrag innefattar information, vidareutbildning och kunskapsöverföring baserad på vetenskap. Nu kommer vi att ha ett tydligare fokus med inriktning på djurvälfärd för lantbrukets djur, och på samarbeten nationellt och internationellt, säger Lotta Berg.

Lotta Berg är professor vid SLU:s institution för husdjurens miljö och hälsa, avdelningen för miljö, omsorg och djurhälsa, men nu också föreståndare för SCAW, Nationellt centrum för djurvälfärd.

SCAW har funnits i lite olika former sedan 2008 och ska enligt uppdraget verka nationellt och internationellt inom djurvälfärdsområdet. De bedriver fort- och vidareutbildning och knyter samman landets kompetens inom djurvälfärdsområdet i sin expertfunktion.

Ambitionen är att arbeta brett med djurvälfärdsfrågor och fungera som en tydlig kontaktyta gentemot lagstiftare, myndigheter och andra aktörer.

– Vi märker ett ökat intresse för våra frågor och därmed också för vår verksamhet, vilket är glädjande. Vi kommer därför att lägga stor vikt inte bara vid att tillgängliggöra aktuell forskning och genomföra fortbildning, utan också att kommunicera vår kunskap på ett bredare sätt, säger Lotta Berg.

SCAW arrangerar utbildningar och seminarier och ger expertråd till myndigheter och organisationer beträffande djurvälfärd. Centrumet jobbar framförallt med frågor som rör lantbrukets djur, men också i viss utsträckning med frågor som rör sällskapsdjur, försöksdjur, vilt och fisk.

Lotta Berg, professor
Institutionen för husdjurens miljö och hälsa
och SCAW Nationellt centrum för djurvälfärd
Sveriges lantbruksuniversitet