Lär dig mer om ekologisk mat på SciFest

Publicerad: 04 mars 2021

SciFest är en vetenskapsfestival som samarrangeras av Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet. I år hålls festivalen digitalt och SLU Ekologisk produktion och konsumtion deltar med en serie korta filmer om ekologisk produktion och ekologisk mat. Filmerna, med tillhörande diskussionsfrågor, ger en introduktion i vad forskningen säger om ekologisk produktion och klimat, djurvälfärd, livsmedelsförsörjning, biologisk mångfald, växtskydd och övergödning.

Ibland diskuteras om ekologisk matproduktion och ekologisk mat verkligen är "bättre" än den vanliga konventionella. Svaret är komplext och beror på vilka aspekter man tittar på. Är det exempelvis biologisk mångfald vi vill värna om, är det klimat, giftfri miljö eller matens hälsoaspekter? På ekofakta.se har Epok tillsammans med forskare sammanställt och förklarat vad forskningen kommit fram till och i en serie korta videos ges introduktioner till innehållet. Med tillhörande frågor för fortsatt diskussion och faktasökande.

Läs mer och se filmerna på ekofakta.se >