Torbjörn utbildar ledare

Publicerad: 07 april 2021

SLU utbildar framtidens ledare, det konstaterar Torbjörn Jonasson, universitetsadjunkt på SLU och utbildare inom ledarskap och organisation. Oavsett om du är lantmästare, trädgårdsingenjör, landskapsingenjör eller veterinär är de grundläggande färdigheterna i ledarskap och gruppdynamik desamma.

Om du idag stöter på en ledare, kan det mycket väl vara en person utbildad på SLU. När vi frågade några av SLUs alumner om de har arbetat eller arbetar i en ledarroll, svarade nämligen 66% ”Ja”. Det gör att vi frågar oss hur vi på bästa sätt kan förbereda våra studenter för en framtida ledarroll? Många av dem kanske inte ser sig som ledare idag och inser inte att ledarskap är så mycket mer än att vara chef.

Vi hittar SLUs alumner bland projektledare, uppdragsledare, arbetsledare och chefer. De allra flesta som svarade på enkäten hade någon gång arbetat i projekt, vilket också kräver kunskap om hur människor fungerar. Detta tar vi fasta på när vi utvecklar våra utbildningar i ledarskap och företagsledning.

Kursen i Socialt hållbart ledarskap riktar sig till alla som vill lära sig att skapa resultat tillsammans med andra människor. Vi utgår från att ledarskap handlar om att påverka beteenden och bygger sedan upp kunskapen om hur människor fungerar, påverkar och påverkas. De grundläggande färdigheterna i ledarskap och gruppdynamik är desamma oavsett om du är lantmästare, trädgårdsingenjör, landskapsingenjör eller veterinär.

Ledarskap ska inte vara begränsat till en enskild kurs, utan genomsyra hela utbildningsprogrammet. När det finns utrymme i kursplanerna lägger vi in moment som handlar om ledarskap och förmåga att skapa resultat i grupp. Det är viktig kunskap som både underlättar studierna och förbereder studenterna för yrkeslivet.

Kombinationen av gedigen ämneskunskap, fokus på hållbarhet och ledarförmåga kommer att göra skillnad för samhällsbygget. Våra studenter ska inte vara begränsade till sitt eget skrå, utan kunna tillföra sina speciella kunskaper till alla delar av samhället.

I listan över ledarroller bland de som besvarade enkäten fann vi ordförande, teknikansvarig, utbildare, studierektor, prefekt, egenföretagare, styrelseledamot, affärsområdeschef, strateg, politiker och rådgivare. Helt olika roller med en sak gemensamt: en examen från SLU.

Lägg därtill alla engagerade ledare i olika ideella föreningar, där vi säkerligen också hittar en och annan alumn från SLU. Det finns fog för påståendet att SLU utbildar framtidens ledare och att vi har gjort det under många år.

Av Torbjörn Jonasson