Vårtecknet silkestråd

Publicerad: 28 april 2021
Trådformiga alger. Foto.

Maria Kahlert, docent vid institutionen för vatten och miljö, har hjälpt radioprogrammet Naturmorgon att identifiera algen silkestråd som en lyssnare observerat i en bäck.

Sveriges radios program Naturmorgon har ofta en lyssnarfråga i varje program där experter hjälper till att svara. I det senaste programmet fick en av algexperterna vid institutionen för vatten och miljö, Maria Kahlert, hjälpa till att svara på lyssnarfrågan.

En lyssnare hade kontaktat Naturmorgon efter att ha upptäckt en grön tygliknande algmatta i en bäck. Lyssnaren skickade bilder på fyndet till Naturmorgon och i vanliga fall brukar experterna kunna svara på frågorna endast med hjälp av lyssnarnas foton.

För att artbestämma alger krävs dock normalt att algerna studeras i mikroskop. Därför behövde radioredaktionen be lyssnaren skicka algerna via post till Maria Kahlert. Som tur var kunde lyssnaren lätt återbesöka bäcken och ta med ett prov.

Maria Kahlert identifierade algen som bildade ”tyget” som silkestråd. Silkestråd är ett släkte av gruppen gulgrönalger med det vetenskapliga namnet Tribonema. Att silkestråd växer i så stora mängder att de bildar långa trådar och tygliknande mattor är ett vårtecken eftersom de trivs bra i kallt vatten. Troligtvis bildas mattorna när ljuset blir starkare och djuren som äter alger inte har kommit igång ännu.

I radioinslaget i Naturmorgon intervjuas både lyssnaren och Maria Kahlert. Maria får också berätta om algernas viktiga betydelse för syreproduktionen på jorden.