Bridges – koalition inom hållbarhet

Publicerad: 24 maj 2021

Den 24-25 maj pågår ett första officiellt startmöte för Bridges, en koalition under FN-organet Unesco som ska arbeta för en breddad ansats i samarbetet för en mer hållbar värld.

Vid startmötet deltar 43 olika internationella organisationer som visat intresse för att delta i Bridges. Från Sverige deltar SLU Centrum för biologisk mångfald (CBM), Stockholm Resilience Centre, Göteborgs universitet (fakulteten för humaniora) och Sigtunastiftelsen.

För CBM:s räkning deltar Tuija Hilding-Rydevik.

– Bridges är ett initiativ som syftar till att bredda hur vi arbetar med undervisning och vetenskap för hållbar utveckling genom tvärvetenskap och samverkan med samhället utanför akademin, det vill säga transdisciplinär forskning, berättar Tuija Hilding-Rydevik, som är professor emeritus och tidigare föreståndare för CBM.

Den 24-25 maj hålls ett första officiellt startmöte, ”Inaugural General Assembly”. Bridges kommer bli ett öppet nätverk av projekt med olika storlek och inriktning i syfte att bidra till erfarenhetsutbyte och inspiration att arbeta för utveckling av forskning om och för hållbar utveckling. Bridges arbetar utifrån UNESCOS "Guidelines for Sustainability Science" (länk). Bridges fokus är främst, men inte begränsat till, humaniora. En av fem principer för Bridges är att jorden kan förstås inte bara som ett planetärt system med en reservoar av fysiska resurser, utan också som en väv av mångfacetterad mänsklig mening och samspel.

Här finns en presentation av Bridges av professor Steven Hartman (länk till youtube).