De tar fram ny kunskap om vattnet i skogen

Publicerad: 07 juni 2021
Noelia tar fältprovere

Nya kunskaper om vatten i skogen kan ge förbättrade metoder i skogsbruket och öka kunskapen om kolinlagring och framtidens klimat. Det här är frågor som studeras av doktoranderna Sima Mohthashami, Johannes Larson och Noelia Saavedra Berlanga vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet).

Ny kunskap om vatten i skogsmark är den gemensamma nämnaren för tre doktorandprojekt som på olika sätt tar fram metoder för kartläggning och underlag om vattnets dynamik i våra skogar. Förhoppningen är att resultaten ska bidra till en ökad förståelse för vattnets roll i skogen och ett skonsammare skogsbruk i framtiden.

– Moderna maskiner som skördare och skotare har revolutionerat och effektiviserat avverkningsmetoderna i det svenska skogsbruket. Maskinerna har blivit större och där markens bärighet är dålig kan de orsaka körskador i form av markkompaktering och spårbildning, säger Sima Mohtashami, doktorand på institutionen för skogens biomaterial och teknologi (SBT) vid SLU (Sveriges lantbruksuniversitet) och Skogforsk.