Fiberbankar kan vara en stor källa till växthusgasutsläpp

Publicerad: 30 augusti 2021
Fibrer, foto.

Att fiberbankar som bildats i hav, sjöar och älvar på grund av orenade utsläpp från pappers- och skogsindustrin innehåller dioxiner och andra miljögifter är ett problem som varit känt länge. Nu visar forskning från SLU och Uppsala universitet att fiberbankarna också bildar stora mängder växthusgaser. Så mycket som sju procent av Sveriges totala växthusgasutsläpp skulle kunna komma från fiberbankarna.

Restprodukter från pappers- och skogsindustrin släpptes fram till 1970-talet ut orenade i sjöar och hav, och så kallade fiberbankar bestående av pappersmassa och flis bildades. Forskning på SLU har tidigare fokuserat på de miljögifter som fiberbankarna innehåller samt på metoder för att sanera områden med fiberbankar. Nu har forskarna undersökt hur mycket växthusgaser som fiberbankarna bildar. Resultatet var förvånande.

– Vi kom fram till att fiberbankarna har potential att producera upp till sju procent av Sveriges alla växthusgaser, säger Anna-Karin Dahlberg, forskare vid institutionen för vatten och miljö, i en intervju med SVT.

Även Svenska Dagbladet, Dagens industri och Uppsala Nya Tidning har uppmärksammat forskningsresultatet.

Publikation

Resultaten från studien är publicerade i den vetenskapliga tidskriften Science of the Total Environment.

Alizée P. Lehoux, Anastasija Isidorova, Fredrik Collin, John Koestel, Ian Snowball, Anna-Karin Dahlberg. 2021. Extreme gas production in anthropogenic fibrous sediments: An overlooked biogenic source of greenhouse gas emissions. Science of The Total Environment, Volume 781.

Mer SLU-forskning om fiberbankar

Fler SLU-nyheter om fiberbankar