Vikten av stödpersonal i markforskning

Publicerad: 03 augusti 2021
En kvinna håller i stora rör, foto.

Ana Maria Mingot Soriano, laboratorieingenjör vid markfysiklaboratoriet vid Institutionen för mark och miljö, har intervjuats av European Geosciences Union.

–Här på laboratoriet analyserar jag markprover för att bestämma deras fysiska egenskaper, både i lös jord och i ostörda jordprov. Jag får prover främst från forskare och studenter från SLU, men också prover utanför universitetet. Det här labbet är en unik anläggning eftersom det är det enda markfysiklaboratoriet i Sverige som erbjuder analyser av textur, struktur och porvattenkarakteristik, alltså hydraulisk konduktivitet och pF -kurvor, säger Ana.

– Den mest spännande är att föra över all information från proverna som kommer från fältet till forskarna på deras kontor. Eftersom vi är förbindelsen mellan fältet och kontoret, är det mycket viktigt att vi förstår proverna och deras egenskaper.

Läs hela intervjun på European Geosciences Unions blogg (på engelska).

Ana Mingot, Laboratorieingenjör
Institutionen för mark och miljö, SLU
ana.mingot@slu.se, 018-671170