ISGS PhD Thesis Award 2020 tilldelas Fredric Svensson

Publicerad: 18 september 2021

Fredrik Svensson vid molekylära vetenskaper vinner priset för bästa doktorsavhandling 2020 av International Sol-Gel Society.

Varje år delar International Sol-Gel Society (ISGS) ut ett pris till den forskarstudent som har lagt fram den bästa doktorsavhandlingen. Detta pris skapades för att särskilja doktorsavhandlingar som utgör ett enastående bidrag till vetenskaplig och/eller teknisk kunskap inom området sol-gelkemi och relaterade områden.
Kommittén för priset 2020 competition bestod av Professor Guido Kickelbick (Ordf), Professor Lisa Klein, Professor Mari-Ann Einarsrud, Professor David Avnir, and Professor David Levy.

Fredric Svensson lade fram sin avhandling i oorganisk och fysikalisk kemi vid Institutionen för molekylära vetenskaper hösten 2020 och tilldelas nu alltså priset för bästa doktorsavhandling 2020 av International Sol-Gel Society (ISGS).

Avhandlingens ramberättelse finns publicerad i epsilon (pdf): Hybrid Nano Titania: Molecular Formation Mechanism and Application in Nanotechnology