SLU:s förtjänstmedaljer 2021 till Ing-Marie Gren

Publicerad: 07 september 2021

Årets mottagare av SLU:s medaljer till personer som gjort förtjänstfulla insatser har nu utsetts. Den stora förtjänstmedaljen går till professor Ing-Marie Gren.

SLU:s stora förtjänstmedalj tilldelas professor Ing-Marie Gren

Ing-Marie Gren utsågs till professor i miljö- och naturresursekonomi vid SLU 1998, och har under lång tid varit en auktoritet när det gäller svensk miljöpolitik som berör de areella näringarna. Genom att kombinera nationalekonomisk forskning av hög kvalitet med en rad samarbeten med naturvetenskapliga forskare har hon bidragit till ökad kunskap och förståelse för ekonomins roll vid utformningen av miljöpolitik. Särskilt viktiga insatser har hon gjort när det gäller valet av åtgärder och politik för att minska övergödningen av Östersjön. Fokus har där legat på internationellt samarbete och lösningar som ger stor miljönytta med tillgängliga resurser.

Genom sitt breda intresse för miljöpolitik inom områden som vattenförvaltning, klimat, biodiversitet och viltförvaltning, och genom utveckling av empirisk forskning inom dessa fält, har Ing-Marie Gren påverkat det miljöekonomiska forskningsfältet brett. Genomslaget har varit stort inom både forskning och politik. Hon har även stärkt SLU:s roll internationellt genom sitt framgångsrika och produktiva deltagande i internationella forskningskonsortier inom Östersjöregionen och inom EU-samarbeten.

Ing-Marie Gren har publicerat över 100 artiklar i välrenommerade internationella tidskrifter. Hon har också varit huvudhandledare för 15 doktorander, varav många idag är verksamma vid universitet och forskningsinstitutet både inom och utanför Sveriges gränser samt vid organisationer såsom FN och Världsbanken. Flera återfinns också inom den svenska statsförvaltningen med ansvar för utformningen av den reella miljöpolitiken. Den omfattande och högklassiga forskningen har i hög grad möjliggjorts genom en mycket god förmåga att erhålla forskningsmedel från finansiärer såsom EU, Formas, Naturvårdsverket och Energimyndigheten.

Ing-Marie Gren har också gjort stora insatser för utbildningen vid SLU. Under lång tid bedrev hon en omfattande och uppskattad undervisning i flera ämnen, men hon har också utvecklat ämnet nationalekonomi. Hon var en drivande kraft bakom programmet Miljö- och naturresursekonomi, som inrättades 1996 och som idag har utvecklas till ett masterprogram enligt Bolognamodellen. Hon var också drivande när SLU och Uppsala universitet i mitten av 2000-talet utvecklade ”Masters’ Programme in Sustainable Development”. Båda dessa program har i dag ett mycket högt söktryck. Ett tecken på hennes intresse och engagemang för utbildningsfrågor är att hon utsågs till expert vid Högskoleverkets utvärdering av landets utbildningar i nationalekonomi 2011–2012.