Podcast om PFAS

Publicerad: 27 januari 2022

Forskning om PFAS-förorening är viktig för att undersöka riskerna med dessa långlivade, toxiska och globalt spridda miljöföroreningar. På institutionen för vatten och miljö, SLU, pågår därför studier där flera forskare är involverade. Två av dem är Sanne Smith och Lutz Ahrens, som nyligen medverkade i en podcast för att prata om PFAS i Uppsalas dricksvatten.

PFAS (poly- och perfluorerade alkylsubstanser) är ett samlingsnamn för en stor grupp ämnen. De förekommer inte naturligt, utan började framställas i mitten av 1900-talet. Det finns mer än 4700 olika PFAS-ämnen. PFAS finns numera i miljön och i dricksvatten och livsmedel. Därför behöver riskerna med PFAS undersökas, särskilt då exponering för PFAS under lång tid misstänks öka risken för negativa hälsoeffekter.

År 2021 avgjorde den ett mål mellan ett lokalt kommunalt vattenreningsföretag och den svenska militären. Det kommunala vattenreningsbolaget, Uppsala Vatten & Avfall AB, ville ha ersättning från den svenska militären för rening av PFAS. Den svenska domstolen slog fast att försvarsmakten inte behöver kompensera den kommunala vattenproducenten för höga nivåer av PFAS-förorening i den lokala dricksvattenkällan.

Det här rättsfallet är i fokus i ett podcastavsnitt. Där förs en diskussion om denna dom och det kommande överklagandet. Deltagare är Sanne Smith, doktorand på institutionen och representant för arrangören av podcasten och Philip McCleaf, som arbetar som processingenjör på Uppsala Vatten. Medverkar gör också Lutz Ahrens, docent vid institutionen för vatten och miljö, SLU. Han har lett forskning av betydelse för fallet och var även engagerad som expert i rättsfallet.

Podcastavsnittet är det tredje i en serie, där olika perspektiv på PFAS-förorening diskuteras. Språket är engelska och varje avsnitt är mindre än 30 minuter långt. Podcasten skapades av forskare inom projektet PERFORCE3 för att diskutera utmaningarna och lösningarna förknippade med den globala förekomsten av PFAS. Hittills har tre avsnitt publicerats.

PERFORCE3 är ett doktorand-program som syftar till att utveckla nya metoder för att upptäcka och kvantifiera PFAS. Det samlar experter inom olika discipliner för att undersöka lösningar på problem med PFAS-förorening. PERFORCE3 har fått finansiering från EU:s forsknings- och innovationsprogram Horizon 2020 och är ett så kallat ITN Marie Skłodowska-Curie projekt.

PERFORCE3 är nära kopplat till forskningen vid institutionen för vatten och miljö, SLU. Programmet erbjuder deltagarna en högkvalitativ utbildnings- och forskningsmiljö. Forskningen vid institutionen kommer att fokusera på lösningar på problem av PFAS-kontamination, med hjälp av innovativa behandlingstekniker för att skydda miljön och ekosystemtjänster såsom dricksvatten.

Fakta:

Podcasten är publicerad på Spotify och Castbox.