Boksläpp - Crime and Safety in the Rural: Lessons from Research

Publicerad: 03 november 2022

Den 11 november släpps en ny bok om brott på landsbygden, skriven av forskare från Kungliga tekniska högskolan, KTH. I boken refereras till de gemensamma studierna inom området som SLU och KTH genomfört, bland annat i projektet Kritik, kriminalitet och hot mot svensk djurproduktion - Lantbruksföretagarnas perspektiv.

Boken Crime and Safety in the Rural: Lessons from Research är skriven av forskarna Vania Ceccato och Jonatan Abraham på Kungliga tekniska högskolan, KTH och presenteras under boksläppet av professor Peter Lundqvist på institutionen för människa och samhälle, SLU.

I boken refereras till de gemensamma studierna inom området som SLU och KTH genomfört, bland annat i projektet Kritik, kriminalitet och hot mot svensk djurproduktion - Lantbruksföretagarnas perspektiv.

Boken fungerar som en snabb introduktion till ett viktigt men ofta försummat område: landsbygdskriminologi. Den sammanfattar en rad frågor relaterade till brott och säkerhet på landsbygden, inklusive dess konsekvenser för landsbygdsutvecklingen i stort och FN:s mål för hållbar utveckling.

Ämnen som bland annat behandlas i boken:

• Brottstrender och brottsmönster på landsbygden
  • Polisen och brottsförebyggande insatser
  • Trygghetsuppfattningar hos boende på landsbygden

Boken är särskilt lämplig som en snabb introduktion till ämnet landsbygdsbrottslighet och samhällssäkerhet för studenter, särskilt inom kriminologi, geografi och landsbygdsstudier.

I samband med boksläppet lottas tryckta exemplar av boken ut. För att delta i utlottning, mejla info@sakraplatser.abe.kth.se, skriv Prize Draw: Rural Book i ämnesraden. Sista datum för deltagande är 30 november. Vinnaren meddelas genom mejl under december månad.

Länk till mer information om boksläppet hittar du här

Länk till boken

Live streaming link