Ny designtävling

Publicerad: 03 november 2022
Ceremoniplatsen, Östra kyrkogården i Malmö .

Designtävlingen för SLU:s studenter är tillbaka, denna gång med uppgiften att skapa ceremoniplatser utomhus på begravningsplatser. Förra student designtävlingen handlade om minnesplatsen på Östra kyrkogården i Malmö, skapad av arkitekten Sigurd Lewerentz, som ursprungligen var tänkt som just en ceremoniell plats utomhus, men omdanad till minneslund 1960 och därmed blev Sveriges första minneslund.

Preliminär tid för tävlingen är december 2022 – april 2023. Hädanefter kommer tävlingen att hållas vartannat år. Arrangörer är SLU Tankesmedjan Movium, Sveriges Kyrkogårds- och Krematorieförbund (SKKF) och Sveriges Stenindustriförbund. Vinnaren utses på SKKF:s rikskonferens den 22–23 maj 2023 i Skellefteå. Håll utkik på SLU Tankesmedjan Movium för mer information!