Ny uppskattad doktorandkurs inom One Health

Publicerad: 30 november 2022
En konceptmodell av one health, illustration.

- Alla kursplatser fylldes upp, och vi är verkligen imponerade över hur många bra föreläsare vi har vid SLU, konstaterar de båda kursledarna! I syfte att utveckla kunskapen om One Health hos unga forskare och uppmuntra ett tänkande som kan leda till framtida tvärvetenskapliga forskningsansökningar och projekt, genomförde SLU Future One Health tillsammans med VH:s forskarskola (GS-VMAS) den nya doktorandkursen; One Health: concept, cases and methodology.

One Health – vår gemensamma hälsa

Kopplingen mellan nutidens globala rörlighet och ökad smittspridning, miljöföroreningars påverkan på människor och djur, utvecklingen av antibiotikaresistens, hållbart nyttjande av naturresurser och klimatförändringarnas påverkan på livsmedelsproduktionen är alla viktiga frågor för vår överlevnad. Gemensamt för dessa frågor är att de inkluderas i begreppet One Health – vår gemensamma hälsa.

För att lösa de komplexa utmaningar mänskligheten står inför behöver forskare från olika forskningsfält samarbeta och bidra med kunskap från sina respektive områden. Inom One Health studeras frågor kopplade till hälsa i gränssnittet mellan djur, människor och ekosystem med just ett sådant tvärvetenskapligt angreppssätt.

Hög nivå på innehållet med en tvärvetenskaplig inramning

För att utveckla kunskapen om One Health hos unga forskare har SLU Future One Health i samarbete med forskarskolan vid fakulteten för veterinärmedicin och husdjursvetenskap initierat en ny doktorandkurs inom One Health. Kursen genomfördes digitalt under två veckor i oktober och ett 20-tal doktorander deltog. Kursen beskrev vad One Health är och förklarade varför förhållningssättet är nödvändigt för lösningar på vår tids globala utmaningar. För- och nackdelar med tvärvetenskaplig forskning diskuterades och ett brett axplock av aktuell forskning inom området presenterades, blandat med beskrivningar av viktiga forskningsmetoder inom området.

- Vi är verkligen imponerade över hur många bra föreläsare vi har vid SLU! Det är sällan man får möjlighet att lyssna så många olika intressanta projektpresentationer som vi har fått under de här två veckorna, säger kursledarna Malin Hagberg Gustavsson och Eva Tydén. Och positivt att så många var intresserade av att gå kursen, det är svårt att veta i förväg när man testar något nytt. Kursen blev fullsatt och vi kunde inte ta in alla som hade anmält sig, vilket är tråktigt. Vi får helt enkelt hålla kursen igen, konstaterar de båda.

Vi vill få unga forskare att känna sig hemma i One Health-konceptet

Doktorandkursen är en av SLU Future One Healths aktiviteter för att hjälpa unga forskare från olika discipliner att se sin del inom konceptet One Health och uppmuntra ett tänkande som kan leda till bra framtida tvärvetenskapliga forskningsansökningar och projekt.

- Kursen var enormt allmänbildande, jag var alldeles uppfylld efter varje kursdag av allt nytt jag lärt mig, konstaterar Klara Smedberg, doktorand vid institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi. Jag måste säga att jag ser på världen lite annorlunda efter att ha läst den här kursen, och jag känner mig väldigt motiverad att fortsätta med forskning med one health-perspektiv. Det var positivt att kursen gavs på Zoom, eftersom det möjliggjorde att både föreläsare och studenter från andra universitet och länder kunde delta. Jag tror att jag kommer ha stor nytta av kontaktnätet från kursen i mitt doktorandprojekt, och redan under kursens gång pratade jag och en deltagare från ett annat universitet om ett möjligt framtida samarbete, berättar Klara.

- SLU har stor potential att bidra med ny kunskap inom One Health eftersom forskningen inom området till stor del på bygger samverkan mellan ämnesområden som är starka vid SLU och som profilerar vår verksamhet, till exempel veterinärmedicin, agronomi, ekonomi, biologi, ekologi och samhällsvetenskap, kommenterar Susanna Sternberg Lewerin, programchef för SLU Future One Health och en av krafterna bakom den nya doktorandkursen.

Eva Tydén
Forskare vid institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap (BVF); enheten för parasitologi.

Telefon: eva.tyden@slu.se
E-post:

Malin Hagberg Gustavsson
Koordinator vid institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap (BVF); enheten för bakteriologi och livsmedelssäkerhet

Telefon: +4618671438
E-post: malin.gustavsson@slu.se