Belysningens påverkan på nattens ekologi

Publicerad: 08 december 2022
Bild på Movium Fakta nummer 5.

Natten är dagens mor, …mörker var över djupet, … varde ljus. Vare sig man läser fornnordiska skrifter, Bibeln eller andra skapelseberättelser från världens alla hörn är ljuset och mörkret alltings ursprung.

Movium Fakta #5 svarar på frågor om hur påverkas nattlevande
organismer av våra allt mer upplysta samhällen och hur kan man utforma städer och utemiljöer
där såväl människor som nattlevande djur och insekter kan leva och känna sig trygga?

Faktabladet är skrivet av Johan Eklöf, Ellinor Scharin, Ulrika Hamrén, Per Collinder och Emma Holmberg.

Fakta:

I Moviums faktaserie Movium Fakta hittar du de senaste forskningsrönen och fördjupningarna i relevanta ämnen kring stadens ekologi och utemiljö.

Inte prenumerant? Självklart kan du köpa faktabladet i Moviums nätbokhandel

Länken till filen visas här för dig som är inloggad partner eller prenumerant alternativt medarbetare eller student vid SLU.