Julklapp till alla bäverälskare

Publicerad: 07 december 2022
Bävergnag

I år är det 100 år sedan bävern återintroducerades i Sverige. Vi firade med ett seminarium där bävern stod i fokus. Nu kan du titta på alla föredragen från seminariet. Den perfekta julklappen till alla som är intresserade av bäver! Och visst – det bjuds också på ett och annat tips för ett vildare julbord.

Den 28-29 september anordnade projektgruppen för ”Bäver 100 år” ett seminarium på Ultuna Campus, SLU. Målet var att den senaste forskningen och erfarenheterna ska användas i förvaltningen av vår allt större bäverstam.

Inspelade föredrag

Alla föredragen spelades in och har nu publicerats på bävrar.se. Det handlade om bäverns återkomst  till den svenska naturen, om bävern som naturvårdshjälte, bäverstammens storlek, metoder mot bäverproblem, sjukdomar, jakt och recept på bäver.

Vi var väldigt nöjda efteråt. Det blev ett stimulerande och intressant seminarium med bra blandning i publiken. Därför är det bra att ännu fler nu får chans att ta del av föredragen, säger projektledaren Göran Hartman.

De olika föredragen

• Bäverns återkomst - en historia om hopp
    Sus Andersson vetenskapsjournalist, författare samt redaktör för bävrar.se
  • Bävrar – skogslandskapets elefanter och termiter
    Frauke Ecke, professor vid Helsingfors universitet och universitetslektor vid institutionen för vilt, fisk och miljö, SLU.
  • Dagens bäverstam – minskar den?
    Göran Hartman, projektledare för projektet Sveriges nya bäverstam - 100 år. Lektor vid institutionen för ekologi
  • Bävrar och fisk – vad är så ädelt med ädelfisk?
    Göran Hartman
  • Metoder mot bäverproblem
    Göran Hartman
  • Bäverjakt från 1970-talet till idag
    Lars Björk, jaktvårdskonsulent, Jägareförbundet Västmanland.
  • Sjukdomar hos bäver och Tillaga bäver
    Torsten Mörner, docent i veterinärmedicin och tidigare statsveterinär.

Du hittar alla föredragen på webbplatsen bävrar.se.

Webbplatsen och seminariet är en del av projektet Sveriges nya bäverstam – 100 år som finansieras av Formas.