Dofter i radioprogrammet Karlavagnen

Publicerad: 05 maj 2022
Krukväxt med gröna blad

Under en studie i SLU Alnarps rehabiliteringsträdgård kartlades hur naturliga dofter framkallar associationer, känslor och fysiska reaktioner hos den som drabbats av stressrelaterad sjukdom. Anna María Pálsdóttir, docent och universitetslektor vid institutionen för människa och samhälle, intervjuades i radioprogrammet Karlavagnen i Sveriges Radio P1 om hur dofter påverkar människor och om sina egna, personliga doftminnen.

Doktor Westerlunds hälsoblomma är ett bra exempel på dofters påverkan – varje gång din hand stryker över pelargonens bladverk uppstår den där välkända, citrusaktiga doften som så många känner igen och associerar med barndom och trygghet. En doft som skapade en känsla av lugn och ro hos deltagarna i en naturbaserad rehabilitering i SLU Alnarps rehabiliteringsträdgård.

- Det visade sig i studien att doften av växter, särskilt olika sorter av citrusdoftande pelargon, kan stödja mental återhämtning och bidra till en upplevelse av inre ro, säger Anna María Pálsdóttir, docent och universitetslektor vid institutionen för människa och samhälle på SLU.

Studien gjordes tillsammans med Sara Spendrup vid institutionen för människa och samhälle och i samverkan med forskare från Högskolan Kristianstad.

Om du laddar ner programmet utan musik så kan du lyssna på intervjun 21.51 in i programmet.

Klicka vidare till programmet här.

Läs mer om studien i en tidigare nyhetsartikel.

Naturliga dofter påverkar din hälsa - | forskning.se

kvinna i rött

Anna María Pálsdóttir

Anna María Pálsdóttir, Universitetslektor