Ekologi, biologi och programmering – möt Heurekateamets senaste tillskott

Publicerad: 21 juni 2022
Personporträtt av Jonatan Årevall

Efter sin disputation inom teoretisk biologi bytte Jonatan Årevall bana för att få arbeta mer med en av sina tidigare arbetsuppgifter, nämligen programmering, och nu välkomnar vi honom som systemutvecklare till Heurekateamet.

Att sitta framför en skärm och ägna sig åt bland annat programmering har alltid varit ett fritidsintresse för Jonatan. Så pass mycket att han valde en utbildning som skulle mer eller mindre tvinga honom ut i naturen. Efter ett litet dopp i teknisk fysik så blev det i stället en master i ekologi och senare en avhandling inom teoretisk biologi: – Jag forskade främst på hur arter reagerar på omvärlden och byggde modeller som kan ligga till grund för prognoser om hur exempelvis arter breder ut sig i och med klimatförändringar, förklarar Jonatan.

Med små medel nå stora effekter

En månad in i sin tjänst känner sig Jonatan som hemma, samtalen och människorna påminner honom mycket om tiden som doktorand vid Linköpings universitet. Det underlättar menar Jonatan, då kan han fokusera på det som är helt nytt, nämligen Heurekasystemet. Han ser möjligheter att förbättra beräkningstiden genom att införa parallella beräkningar i TPG:n, men han är noga med att påpeka att det är en förhoppning och vill inte ge några löften så här tidigt. – Heurekasystemet har utvecklats över lång tid med olika metoder som kanske inte alltid överensstämmer med de designval vi skulle gjort idag, men det fyller fortfarande sitt syfte väl och det gör att det finns möjlighet att med små medel uppnå stora effekter, säger Jonatan. Han ser fram emot kontakten med användarna där han hoppas vara engagerad och tillgänglig, särskilt i inledningsskedet där han kan fråga mer om hur användarna nyttjar systemet och även få grotta ner sig i frågor som utvecklarteamet annars inte har i fokus. Kanske kan Jonatans saknad av att få agera lärare och engagera studenter få ett utlopp i just dessa trevliga samtal med användarna.

Efter att ha spenderat mycket av tiden efter disputationen som heltidsförälder med tvillingar ser nu Jonatan fram emot att igen få lära sig hur vuxna fungerar. – Jag är glad att vi flyttade upp och till Vännäsby under sommaren 2020, det har varit mycket värt att bo på en plats där en som förälder kan känna sig trygg när en har fler barn än det går att hålla i handen, berättar Jonatan. Hans äldsta barn är sju år och de är fyra till antalet. Så att hobbyn nu blir yrket är säkerligen sättet att kunna fortsätta ägna sig åt den samtidigt som en fot kan finnas kvar inom forskning om än i periferin. Lite verkar det allt som att det blivit hand i handske för både Jonatan och Heurekateamet och vi tackar frun som tidigt i relationen kollade ifall han kunde tänka sig att flytta med henne tillbaka till Västerbotten på sikt och att han sa ja.