Framtidsplattformarnas forskarläger återvänder i september

Publicerad: 12 april 2023
Bild på Philipsonska gården i Strängnäs. Foto.

I september 2022 arrangerades ett forskarläger för första gången av SLU:s fyra framtidsplattformar. Återkopplingen från den var så positiv att man har beslutat om att arrangera ett nytt i år.

Årets forskarläger arrangeras under 19-20 september på Philipsonska gården i Strängnäs. Fokus kommer att vara på forskning kring hållbarhet i kombination med skogsbruk, livsmedelsproduktion, stadsplanering och One Health.

– Det här är en satsning som vi gör gemensamt mellan plattformarna då vi sett ett behov att erbjuda våra forskare olika mötesplatser för nya samarbeten mellan olika forskningsområden och över fakulteterna. Vi hoppas att detta på sikt ska öppna för nya forskningssamarbeten och även stärka oss internt i strävan mot vår vision – ”Ett SLU”, säger Susanna Sternberg Lewerin, programchef för SLU Future One Health.

Ansök senast 22 juni

Målet med årets forskarläger är att få till inspirerande diskussioner om tvärvetenskaplig forskning och identifiera nya forskningssamarbeten. För att delta behöver du vara forskare vid SLU. Det finns ett begränsat antal platser och sista dag för att skickan in sin ansökan är 22 juni.

Forskarläger på Philipsonska gården

Värdefulla diskussioner

En av de som var med på forskarlägret förra året är Mari Jönsson, forskare vid SLU Artdatabanken.

– Att få tiden att diskutera med andra forskare från andra områden, nätverka och bygga relationer är otroligt värdefullt. Det är fantastiskt att få tiden för kreativt tänkande och diskutera utanför ditt eget forskningsområde. Du inser att det tar lite tid att förstå terminologin och metoderna som används inom andra forskningsområden men att det också kan leda till nya och intressanta, tvärvetenskapliga forskningsfrågor, säger Mari Jönsson.

Tvärvetenskap i fokus när forskare möttes i Ekenäs