SLU Youth Institute ökar kännedomen om livsmedelstrygghet hos unga

Publicerad: 12 juni 2023

Tre givande rundabordssamtal i Uppsala, Alnarp och Umeå fick avsluta årets omgång av SLU Youth Institute. Vi kan nu blicka tillbaka mot ett fantastiskt läsår med uppstart av programmet i Umeå, nya koordinatorer på plats och inte minst chansen att få jobba med engagerade gymnasieelever som under året har lärt sig mer om Agenda 2030 och livsmedelstrygghet.

Totalt har mer än 15 klasser med närmare 400 elever runt om Umeå, Uppsala och Alnarp tagit sig an utmaningen att skriva en så kallad Global Challenge-uppsats. En uppgift som kräver stort engagemang av både lärare och elever. Lärarna har kunnat utforma uppgiften utifrån valfritt skolämne men med en sak gemensamt – kopplingen till Agenda 2030 och global livsmedelstrygghet.

SLU Youth Institute startade 2020 med fokus på skolor runt Alnarp och Uppsala. Inför läsåret 2022 utökades programmet till att även innefatta Umeå, något som har varit väldigt lyckat. I Umeå har klasser från både centrala Umeå, Strömsund och Lycksele deltagit. Förhoppningen är att utöka programmet med ytterligare skolor.

”Att stärka kännedomen om både SLU som universitet och utmaningarna med global livsmedelstrygghet här i Umeå är väldigt viktigt. Vi har under detta år startat upp med ett fåtal skolor i i Umeå med omnejd, men förhoppningen är att nå ut till fler klasser och elever. Tack vare ett jättebra samarbete med Uppsala och Alnarp så har vi redan ett väl utarbetat program och en bra grund att bygga vidare på”, säger Elisabeth Nyström, koordinator i Umeå.

Som en avslutning på läsåret fick de gymnasieelever som ville skicka in sina uppsatser för bedömning. Några blev sen utvalda att delta i rundabordssamtal på respektive campus med experter inom livsmedelstrygghet, både från SLU och från olika organisationer och myndigheter i Sverige. Från varje rundabordssamtal nominerades en elev som kommer få möjlighet att resa till USA och delta i Global Youth Institute, ett internationellt rundabordssamtal med experter och deltagare från andra Youth Institutes runt om i världen anordnat av World Food Prize Foundation.

Vid rundabordssamtalen fick eleverna också möjligheten att få ta del av vad som pågår vid SLU, där man i år bland annat fick besöka Ultuna Permakultur, Food Lab i Alnarp och Umeå Plant Science Center.

”Att så många lärare och elever är intresserade av att ta sig an utmaningen och skriva en Global Challenge är fantastiskt! Intresset för hållbarhetsfrågor i samhället är stort och att kunna koppla det till FN:s hållbarhetsmål nummer 2, Ingen hunger, känns jätteviktigt. Alla människor ska ha rätt till tillräcklig och näringsrik mat, något som tyvärr inte är en självklarhet varken idag eller i framtiden med de utmaningar vi står inför. Att vi då kan bidra till att sprida kunskap och öka intresset för dessa frågor hos våra ungdomar känns väldigt bra”, säger Anna-Klara, projektledare SLU Youth Institute.

Fakta:

SLU Youth Institute är en unik och inspirerande utmaning för gymnasieelever i samarbete med World Food Prize Foundation. Målet är att skapa intresse för de globala frågorna i världen med ett extra fokus på FN:s hållbarhetsmål nummer 2 - Ingen hunger.

För mer information, vänligen kontakta koordinatorerna på youthinstitute@slu.se

Anna-Klara Lindeborg (koordinator Uppsala):
Telefon: +46-(0)18-67 12 30

Kristina Karlsson Green (koordinator Skåne):
Telefon: +46-(0)40-41 53 02

Elisabeth Nyström (koordinator Umeå)
Telefon: +46-(0)90-786 82 38