SLU-nyhet

SLU gjorde första DNA-proven på Linnés växter

Publicerad: 20 mars 2014

För första gången har en DNA-studie genomförts som jämför Linnés levande växter i Uppsala med hans herbarieark hos Linnean Society i London. Resultatet, som publicerats i tidskriften Taxon, visar att de sibiriska äppelträd som i dag växer på Linnés Hammarby inte är släkt med det träd Linné planterade i Linnéträdgården.

Studien är ett samarbete mellan forskare vid Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU). Och det faktiska arbetet med DNA-analyserna utfördes på SLU, närmare bestämt i DNA-laboratoriet på Balsgård.

Forskarna har lyckats ta fram gammalt DNA från det sibiriska äppelträd (bärapel) som Linné själv planterade i Linnéträdgården i Uppsala på 1700-talet. Trädet finns inte kvar i dag men en kvist pressades av Linné och finns på herbariearket i London.

Forskarna jämförde det genetiska fingeravtrycket av det gamla växtmaterialet med de sibiriska äppelträden som i dag växer i och omkring Linnés Hammarby. Resultaten visar att träden på Hammarby är nära släkt med varandra men inte med kvisten på Linnés eget herbarieark.

– Den är närmare släkt med träd från Ryssland och kan ha kommit till Linné med en stor frösändning från Katarina den stora av Ryssland 1773, säger docent Katarina Andreasen, Uppsala universitet.

Forskarna kommer att fortsätta göra jämförande genetiska studier av de andra växterna på Hammarby som kan vara Linnés egna. De som visar sig vara genetiskt identiska, eller nära släkt, med växterna på Linnés herbarieark är viktiga att bevara för forskningen och för framtida generationer.

Referens:
“Genetic identity of putative Linnaean plants: Successful DNA amplification of Linnaeus’s crab apple Malus baccata”. Katarina Andreasen och Mariette Manktelow (Uppsala universitet), Jasna Sehic och Larisa Garkava-Gustavsson (SLU).