Smakprov på övningen The Paper

Senast ändrad: 07 september 2021
Papper, pennor, notislappar. Teckning

Om övningen

Kort beskrivning av övningen:

En praktisk och lekfull övning där eleverna får använda A4 papper för att förstå cirkularitet.

Tidsåtgång:

ca 30 min

Material:

Papper (vita A4), en tömd papperskorg, pennor

Förberedelser:

Se till att materialet finns på plats.

Utförande:

Eleverna arbetar i grupper och får varsitt vitt A4-papper.

  1. Eleverna får en enkel uppgift Typ skriv fyra meningar om skogen på pappret och vik sedan ihop pappret.
  2. Låt eleverna göra uppgiften, samla in, läs snabbt igenom vad eleverna har skrivit och släng sedan elevernas papper i en (tom) papperskorg. Eller be eleverna själva slänga papprena. 
  3. Strax efter att du slängt papprena: säg STOPP!. Peka på papprena i papperskorgen, förklara att Detta är linjär ekonomi. (Förklara begreppet, t ex genom att använda någon av övningarna i läromedlet)
  4. Låt eleverna plocka upp sina papper ur papperskorgen. Låt eleverna arbeta i grupper och få komma på hur pappret kan återanvändas igen.
  5. Gör om (använd papprena igen enligt elevernas förslag). Släng i papperskorgen igen. Next step: går det att använda igen? Testa!
  6. Låt eleverna tänka ut mer kreativa sätt att återanvända papper (koka för att göra nya papper, göra pappersklänningar, stoppa kuddar med papper etc) 

Reflektioner kopplade till övningen:

  • Diskutera med eleverna vad som händer med papprena varje gång de återanvänds. (prata om degradering).
  • Resonera kring hur många gånger man kan återvinna olika produkter.
  • Fundera kring upcycling.
  • Fundera tillsammans vad som händer med papprena efter man slängt dom, beroende på om de slängs i pappersåtervinning eller brännbart.
    Detta är papprets cirkularitet - hur är det med penna, tejp osv?
  • Hur många gånger kan något återbrukas? Är det skillnad på olika produkter?
  • Varför är återbruk bra?
  • Vad påverkar hur mycket du anstränger dig för att återanvända?

Fördjupad reflektion:

Låt eleverna fundera kring: Tänk om detta var det sista pappret och den sista pennan i världen? Hur skulle man använda dom då?

Tips:

Koppla gärna övningen till andra övningar i läromedlet. T ex kring cirkulär ekonomi och livscykelanalys.

Sidansvarig: anna.moren@slu.se