Diagnostik och rehabilitering av katt med ortopediska problem

Senast ändrad: 06 oktober 2021
Katt med ortopediska problem. foto

I takt med att katten blivit mer av en familjemedlem än en ladugårdskatt så ökar även den avancerade veterinärmedicinska vården av katter. För att interventioner vid ortopediska problem ska ha en så god prognos som möjligt behövs förfinade diagnostiska metoder och validerade rehabiliteringsprotokoll.

Syftet med studien är att med hjälp av bla tryckmatteteknik samt smärt- och activities of daily living formulär studera katter med korsbandsskada före och efter operation alt konservativ behandling, samt före och efter specifikt rehabilitering protokoll alt konventionella hemgångsråd.

Forskargrupp: Anna Bergh (inst kliniska vetenskaper, SLU), Heli Hyytiäinen (University of Helsinki), Sarah Stadig (inst kliniska vetenskaper, SLU)

Finansiärer: VH-fakulteten (SLU) och Agrias och Svenska Kennelklubbens forskningsfond