Ur SLU:s kunskapsbank

Mastcellers granula aktiva vid allergi

Senast ändrad: 18 maj 2021

Mastceller är en typ av vita blodkroppar, framför allt kända för sina skadliga verkningar i samband med allergireaktioner, men de kan också vara delaktiga i en rad andra sjukdomar, såsom cancer, bakterieinfektion och åderförkalkning.

För närvarande pågår intensiv forskning för att ta reda på exakt hur mastcellen påverkar dessa sjukdomar. Nya undersökningar tyder på att det är olika ämnen som finns lagrade inuti mastcellen, i dess sekretoriska granula (sekretkorn), som är de aktiva komponenterna.

SLU:s världsledande mastcellsforskare har bl.a. visat hur inlagring av aktiva komponenter i mastcellens granula går till. De står också bakom upptäckten av nya aktiva komponenter som finns lagrade i granula. Dessutom har de visat hur enzymer i granula t.ex. kan bryta ned proinflammatoriska ämnen, som produceras av andra typer av vita blodkroppar.

Denna kunskap kan leda till förbättrad terapi för olika mastcellsrelaterade sjukdomar. SLU-forskarna har nyligen skrivit en översiktsartikel om mastcellens granula i Nature Reviews Immunology.

Länk till artikeln

Referens

Wernersson S & Pejler G. (2014) Mast cell secretory granules: armed for battle. Nature Reviews Immunology. 14: 478–494.

Sara Wernersson
Universitetslektor vid institutionen för anatomi, fysiologi och biokemi (AFB)

E-post: sara.wernersson@slu.se