Ur SLU:s kunskapsbank

Antibiotikaanvändning varierar i Europeisk grisuppfödning

Senast ändrad: 18 maj 2021

Forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Statens veterinärmedicinska anstalt har deltagit i en undersökning av antibiotikaanvändning i Europeiska grisbesättningar. Deltagande länder var Belgien, Frankrike, Sverige och Tyskland.

Under ett år registrerades all antibiotikaanvändning i 227 besättningar. Totalt var användningen lägst i Sverige och högst i Tyskland, men stora skillnader sågs inom länderna. I alla deltagande länder utom Sverige gavs mest antibiotika till avvanda smågrisar. I Sverige användes generellt mindre antibiotika och den åldersgrupp som oftast behandlades var diande grisar.

Vilka substanser som användes skiljde sig åt mellan länderna men totalt sett användes mest aminopenicilliner. Den mest använda substansen i Sverige var däremot penicillin som har ett smalare antibakteriellt spektrum än aminopenicilliner. I övriga länder var användning av kolistin vanlig, vilket kan gynna uppkomsten av en särskild typ av resistens som kan överföras mellan olika bakteriearter. I Belgien var användningen av cefalosporiner, antibiotika som är kritiskt viktiga för humansjukvården, relativt vanlig.

Resultaten visar att det behövs förbättringar i det förebyggande hälsoarbetet, särskilt efter avvänjningen, för minskad antibiotikaanvändning.

Länk till artikeln

Referens

Sjölund M, Postma M, Collineau L, Lösken S, Backhans A, Belloc C, Emanuelson U, Beilage EG, Stärk K, Dewulf J; MINAPIG consortium. Quantitative and qualitative antimicrobial usage patterns in farrow-to-finish pig herds in Belgium, France, Germany and Sweden. Prev Vet Med. 2016 130:41-50. doi: 10.1016/j.prevetmed.2016.06.003.

Annette Backhans
Universitetsadjunkt vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); enheten för gris- och fjäderfäsjukdomar

E-post: annette.backhans@slu.se