Ur SLU:s kunskapsbank

Deltagande epidemiologi

Senast ändrad: 05 september 2023
Människor runt ett bord, foto.

Deltagande epidemiologi är en samling metoder där den lokala befolkningen engageras för insamling av data. Metoderna kan användas inom veterinärmedicin för att samla data där statistik inte finns att tillgå, ofta i fattiga områden eller länder.

Studier som använt deltagande epidemiologi har bidragit med viktig kunskap om djursjukdomars utbredning och lokala praktiker i låginkomstländer. Metoderna har visat sig mycket användbara för att låta människor utan formell utbildning bidra med sin kunskap om djursjukdomar på sätt som kan användas i forskningen. Ofta har detta dock skett på bekostnad av möjligheten till påverkan på forskningens inriktning. Trycket på att få fram publicerbara resultat har också lett till val av metoder som kan ge kvantifierbara resultat.

I ett temanummer av tidskriften Preventive Veterinary Medicine visas att deltagande epidemiologi nu börjar användas mer flexibelt och innovativt, med tvärvetenskapligt engagemang och metodologiskt nytänkande. Temanumret bidrar också till en debatt om det lokala deltagandet och om vikten av att ta hänsyn till samhällens maktstrukturer för att nå ut till marginaliserade grupper. Konkreta förslag ges på hur deltagande epidemiologi kan utvecklas i praktiken, t.ex.  i studier av smittskydd i grisproduktion i Filippinerna, jägares syn på och hantering av afrikansk svinpest i Estland eller herdefolks hantering av får-och getsjukdomen PPR i norra Uganda.

Länkar till publikationen

Preventive Veterinary Medicine | Participatory Epidemiology | ScienceDirect.com by Elsevier

Power, participation and interdisciplinary tensions: Introducing a special issue on methodological developments in participatory epidemiology - ScienceDirect

Klara Fischer