Ur SLU:s kunskapsbank

Vet vi vilka rovdjursavvisande åtgärder som fungerar?

Senast ändrad: 16 december 2019

Åtgärder som förebygger rovdjursangrepp på tamdjur är viktiga i områden där människor och stora rovdjur lever sida vid sida. Angrepp har förekommit i tusentals år, men förvånansvärt lite forskning finns kring åtgärdernas effekt.

I en genomgång av vetenskapliga artiklar publicerade åren 1990 - 2016 hittades 21 studier där man utvärderat effekten av olika åtgärder genom att jämföra tamdjursförluster i besättningar som använt en åtgärd med förluster i besättningar som inte använt åtgärden. Bland de åtgärder som studerats finns olika typer av hägn, vakt/herde, boskapsvaktande hund, skrämsel/lapptyg samt avlivning av rovdjur.

I de publicerade studierna har man funnit att en åtgärd kan minska tamdjursförlusterna om den är anpassad till problemsituationen. Eftersom det gjorts så få studier, och effekten av åtgärderna varierade med situation och rovdjursslag, är det dock svårt att utifrån resultaten ge generella rekommendationer.

För att i framtiden basera användningen av åtgärder på forskningsresultat, och inte enbart förlita sig på det sunda förnuftet, bör forskare i större utsträckning samarbeta med tamdjursägare och myndigheter för att vidta åtgärder på ett sätt som tillåter utvärdering av deras effekt.

Länk till artikeln

Referens

Eklund A, López-Bao JV, Tourani M, Chapron G, Frank J. 2017. Limited evidence on the effectiveness of interventions to reduce livestock predation by large carnivores. Scientific Reports 7. doi: 10.1038/s41598-017-02323-w