ID-märkning av gris med mikrochip

Senast ändrad: 28 november 2019

Märkning av grisar som flyttas mellan produktionsplatser och till slakteri är obligatoriskt inom EU. I denna studie undersöktes om den typen av mikrochip som idag används för ID-märkning av hundar, katter och hästar kan användas för identifiering av tillväxtgrisar.

Resultaten visade att mikrochip mer sannolikt sitter kvar i grisörat om de injiceras när smågrisarna är 10 veckor jämfört med om de injiceras vid 1 veckas ålder. Vid test av två olika storlekar av mikrochip framkom det att ett mindre mikrochip mer sannolikt sitter kvar i örat än ett större.

Märkningsmetoden med mikrochip uppfyller de flesta kraven på ett identifikationssystem för grisar. Den ger unik identitet, är lätt att avläsa, orsakar litet obehag för grisarna och minimal patologisk skada. På grund av oacceptabelt hög andel förlorade märkningar är dock varken mikrochip eller elektroniska öronbrickor tillräckligt säkra identifieringsmetoder enligt den internationellt rekommenderade standarden på >98% läsbarhet.

Forskningsnyhet från SLU, publicerad november 2015

Länk till artikeln:

Referens:

Ann-Sofi Bergqvist, Frida Forsberg, Christina Eliasson, Anna Wallenbeck. Individual identification of pigs during rearing and at slaughter using microchips. Livestock Science. 2015, 180: 233–236. doi:10.1016/j.livsci.2015.06.025

Ann-Sofi Bergqvist
Universitetslektor vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); avdelningen för reproduktion

E-post: ann-sofi.bergqvist@slu.se