Naturläkemedel istället för antibiotika till produktionsdjur?

Senast ändrad: 18 maj 2021

Antibiotikaresistenta bakterier är ett växande hot för mänskligheten och användningen av antibiotika till produktionsdjur har därför fått ett ökat fokus. I Europa förordas ofta naturläkemedel som ett alternativ till antibiotika för dessa djur. Naturläkemedel finns tillgängliga och används i många europeiska länder, men deras effektivitet och pålitlighet är omdiskuterad.

Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) har gjort en genomgång av vetenskapliga artiklar där naturläkemedel använts till nötkreatur, gris och fjäderfä under Europeiska produktionsförhållanden. Genomgången visade på stora problem med den vetenskapliga kvaliteten hos en stor andel av artiklarna , framför allt vad gällde studiernas upplägg och genomförande. Därför kunde SLU:s forskare inte dra några generella slutsatser om naturläkemedels användbarhet.

Bättre studier som undersöker naturläkemedels användbarhet, utförda på verkliga gårdar som kan anses representativa för produktionsformen, behövs för att få klarare resultat. Att utveckla alternativ för att effektivt behandla och förebygga sjukdom, i kombination med förbättrad djurhållning, är nyckeln till minskad global användning av antibiotika.

Tamminen, L-M. Emanuelson, U. Blanco-Penedo, I. 2018. Systematic review of phytotherapeutic treatments for different farm animals under European conditions. Front. Vet. Sci. Volume 5, Article 140, 1-11