Ur SLU:s kunskapsbank

Bedömning av hästars rörelsemönster vid longering

Senast ändrad: 08 november 2021

Longering är vanligt vid hältutredningar och besiktningar. Veterinären bedömer symmetrin i hästens rörelsemönster och avgör om hästens är halt. Denna bedömning är svår, framför allt är det svårt att avgöra om hästen är ohalt eller har en bakbenshälta.

Detta visar SLU-forskare i en studie där 86 veterinärer bedömt filmer på halta och ohalta hästar som longeras. I genomsnitt var 61% av veterinärerna överens om vilket ben en häst var halt på. För enskilda hästar varierade överensstämmelsen mellan 30 och 93%.

Orsaken till den låga överensstämmelsen mellan veterinärer kan vara att även friska hästar får ett asymmetriskt rörelsemönster på volt och att en bakbenshälta kan ge en nickrörelse med huvudet vilket kan misstolkas som en frambenshälta. Bedömningen av vilket ben hästen är halt på är avgörande för en korrekt diagnos och behandling. Objektiv rörelseanalys kan vara ett hjälpmedel i den kliniska situationen när hästar med lindriga hältor ska utredas.

Studien är finansierad av Stiftelsen Hästforskning.

Länk till artikeln

Referens

Hammarberg M, Egenvall A, Pfau T and Rhodin M. (2014) Rater agreement of visual lameness assessment in horses during lungeing. Equine Veterinary journal doi: 10.1111/evj.12385

Marie Rhodin