Belgisk vallhund tycks ha genetiskt skydd mot diabetes

Senast ändrad: 09 december 2021

Diabetes är ett allvarligt hälsoproblem hos hundar. Vissa raser har ökad risk för sjukdomen medan andra sällan drabbas. Diabetes kännetecknas av förhöjt blodsocker (glukos). Sjukdomen kan diagnosticeras och övervakas genom analys av fruktosamin, ett ämne som speglar blodsockerhalten över tid.

I ett samarbetsprojekt mellan SLU och Uppsala universitet undersöktes flera ämnesomsättningsmarkörer (bland annat glukos, fruktosamin och insulin) samt arvsmassan hos över 500 hundar av 9 raser genom blodprov. Hos rasen Malinois (belgiska vallhundar) hittades områden på 2 kromosomer kopplade till fruktosamin. De genetiska områdena samverkar och tycks kunna skydda från utveckling av diabetes. Malinois är en hårt arbetande hundras och hundar är beroende av jämn blodsockernivå vid arbete. Forskarnas hypotes är att man genom avel på arbetsegenskaper har valt hundar med god blodsockerkontroll och därigenom skapat en ras med skyddande anlag mot diabetes. Intressanta gener kopplade till glukosomsättning som identifierats i de två områdena studeras nu vidare för att öka kunskapen om skyddsmekanismer mot sjukdomen.

Studien har gjorts inom EU-projektet LUPA och har letts av docent Katja Höglund (SLU) i nära samarbete med Dr. Marcin Kierczak och professor Kerstin Lindblad-Toh (UU).

Länk till artikeln

Simon K. G. Forsberg, Marcin Kierczak, Ingrid Ljungvall, Anne-Christine Merveille, Vassiliki Gouni, Maria Wiberg, Jakob Lundgren Willesen, Sofia Hanås, Anne-Sophie Lequarré, Louise Mejer Sørensen, Laurent Tiret, Kathleen Mc Entee, Eija Seppälä, Jørgen Koch, Géraldine Battaille, Hannes Lohi, Merete Fredholm, Valerie Chetboul, Jens Häggström, Örjan Carlborg, Kerstin Lindblad-Toh, Katja Höglund. The Shepherds' Tale: a genome-wide study across 9 dog breeds implicates two loci in the regulation of fructosamine. PloS ONE, doi 10.1371/journal.pone.0123173.

Katja Höglund, Universitetslektor