Ur SLU:s kunskapsbank

Diabetes hos hund – vad beror det på?

Senast ändrad: 09 december 2021

Diabetes är en allvarlig endokrin sjukdom hos hund och är en vanlig anledning till avlivning. I en studie som nyligen publicerats i PLoS One visar forskare vid SLU, SciLife Lab, Uppsala universitet och Lunds universitet att hunddiabetes inte tycks vara en autoimmun sjukdom vilket ofta har föreslagits av andra forskare.

Forskarna jämförde blodprover från friska hundar med dem som hade diabetes. –Vi fann inga bevis för att hundar med diabetes producerar antikroppar mot kända autoantigen säger Tove Fall, en av forskarna som lett denna studie.

En histopatologisk analys utfördes på bukspottkörtelvävnad där de insulinproducerande Langerhanska öarna finns. –Vi fann tydliga bevis för nedbrytning av öarna men i avsaknad av inflammation. Sammantaget visar våra resultat att hunddiabetes inte är en autoimmun sjukdom hos svenska hundar fortsätter Tove Fall.

-Den viktigaste orsaken till att våra tamhundar utvecklar diabetes är fortfarande okänd men vi vet att ärftliga faktorer har stor betydelse säger Tove Fall.

Länk till artikeln

Referens

Ahlgren KM, Fall T, Landegren N, Grimelius L, von Euler H, Sundberg K, Lindblad-Toh K, Lobell A, Hedhammar Å, Andersson G, Hansson-Hamlin H, Lernmark Å, Kämpe O. (2014). PLOS ONE 10.1371/journal.pone.0105473

Helene Hamlin