Ur SLU:s kunskapsbank

Förbättrad analysmetod för bordetella hos hund

Senast ändrad: 09 augusti 2021

Kennelhosta är ett samlingsnamn för övre luftvägssjukdom hos hund orsakad av olika virus och bakterier. Drabbade hundar får en akut karakteristisk torr hosta ofta med kväljningar, liknande kikhosta. Vanligtvis får hundarna också en övergående feber. Symtomen går ofta över på en till två veckor, men i enstaka fall kan hostan övergå i lunginflammation.

I denna studie utvecklades en ny analysmetod för att påvisa bordetella-bakterier, vilket anses vara den vanligaste bakteriella orsaken till kennelhosta. Den nya analysmetoden bygger på detektion av bakteriens arvsmassa och kan kombineras med analys av vanliga virus som orsakar kennelhosta. Den kombinerade diagnostiken utförs sedan en tid tillbaka rutinmässigt vid Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA.

Sedan 2013 samarbetar forskare vid SLU och SVA för att undersöka vilka som är de vanligaste orsakerna till kennelhosta hos svenska hundar. Mer information om kennelhosta och detta projekt finns på SVA:s hemsida. Det finns även en facebook-grupp knuten till projektet.

Länk till publikationen

Referens

Jinnerot, T., Malm, K., Eriksson, E. & Wensman, J.J. 2015. Development of a TaqMan real-time PCR assay for detection of Bordetella bronchiseptica. Veterinary Sciences: Research and Reviews. 1(1):14-20.

Jonas Johansson Wensman

Universitetslektor vid institutionen för biomedicin och veterinär folkhälsovetenskap (BVF); enheten för virologi

Telefon: +4618671446
E-post: jonas.wensman@slu.se