Ur SLU:s kunskapsbank

Risken för knäledssjukdom varierar mellan hundraser

Senast ändrad: 09 december 2021
Engelsk bulldog

Knäledssjukdomar är vanligt förekommande hos hund och kan leda till långvariga besvär med hälta och smärta. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har tillsammans med en kanadensisk kollega undersökt förekomst av knäledssjukdomar i den svenska hundpopulationen genom att studera försäkringsdata från Agria Djurförsäkring.

Totalt var 9626 av de nästan 600 000 hundarna i försäkringsdatabasen drabbade av knäledssjukdom. De vanligast förekommande diagnoserna var korsbandsskada, som drabbade raser av alla storlekar, och patellaluxation, som framförallt drabbade raser av mindre storlek. Engelsk bulldogg, boerboel och presa canario toppade listan över raser med högst risk för knäledssjukdom, medan basenji och isländsk fårhund hade lägst risk att drabbas.

Studiens resultat kan användas i vidare forskning med målet att ta reda på varför just dessa raser drabbas av knäledssjukdom. Resultaten är även informativa både för veterinärer, djurägare och uppfödare.

Studien är finansierad av Agria Djurförsäkring.

Länk till publikationen

Referens

Engdahl, K., Hanson, J., Bergström, A., Bonnett, B., Höglund, O., Emanuelson, U., 2021. The epidemiology of stifle joint disease in an insured Swedish dog population. Vet Rec, e197. doi:10.1002/vetr.197.

Karolina Engdahl
Forskare vid institutionen för kliniska vetenskaper (KV); enheten för epidemiologi

Telefon: +4618671892
E-post: karolina.engdahl@slu.se