Ur SLU:s kunskapsbank

Datortomografi bra vid armbågsledsartros hos katt

Senast ändrad: 08 december 2021
Sovande katt

Atros i armbågsleden är vanligt hos katter och orsakar smärta och rörelsestörning hos drabbade individer. Normalt används vanlig röntgen för diagnos av sjukdomen men med röntgen upptäcks förändringar i lederna inte förrän sjukdomen är långt framskriden. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har undersökt om datortomografi (skiktröntgen) kan öka chansen att hitta tidiga stadier av sjukdomen.

I studien undersöktes armbågslederna från 32 katter som av olika anledningar kommit in till SLU Universitetsdjursjukhuset (UDS) för avlivning och obduktion. Lederna undersöktes med hjälp av vanlig röntgen, datortomografi samt med  visuell ledinspektion i samband med  obduktion. Dessutom utvecklade forskarna en metod för att mäta benpålagringar på armbågsledens kant vid datortomografi och därigenom bedöma graden av artros. Som referens säkerställdes graden av artros med mikroskopisk undersökning av ledens vävnad efter obduktion.

Både röntgen och datortomografi visade goda resultat vid långt gången artros men lindriga artrosförändringar kunde inte detekteras med vanlig röntgen. Studien visar att datortomografi med högre noggrannhet kan detektera lindriga artrosförändringar och är bättre än röntgen för att upptäcka tidig artros i armbågslederna hos katt.

Studien är finansierad av Agria och Svenska Kennelklubbens Forskningsfond.

Länk till publikationen

Referens

CJ Ley, A Leijon, M Uhlhorn, L Marcelino, K Hansson, C Ley. Computed tomography is superior to radiography for detection of feline elbow osteoarthritis. Research in Veterinary Science (2021), vol 140, 6-7

Charles Ley, klinikveterinär