Ur SLU:s kunskapsbank

Effektiv behandling av syrebrist vid sövning av vilda hjortar

Senast ändrad: 20 december 2019

Syrebrist är en vanlig komplikation vid sövning av vilda djur som kan påverka djurens hälsa negativt. Vid fältarbete är det viktigt att utrustningen för behandling av syrebrist är bärbar, säker och lätt att använda, och att lägsta effektiva syrgasflöde används.

Forskare vid SLU i Uppsala, University of Calgary och University of Saskatchewan har studerat olika metoder och syrgasflöden för behandling av syrebrist vid sövning av vitsvanshjortar i Kanada. Forskningsstudien visar att låga syrgasflöden, som ges från en syrgastub i ett kontinuerligt flöde i nosen, effektivt behandlar syrebrist på sövda hjortar. Likaså är ett pulserande flöde från en bärbar syrgaskoncentrator en effektiv metod. Syrgaskoncentratorns fördelar är att den kan transporteras säkert i helikopter och den producerar syre på plats, vilket är enklare jämfört med syrgastuber som kan behöva fyllas på under fältarbete.

Länk till artikeln:

Referens:

Fahlman Å, Caulkett N, Woodbury M, Duke-Novakowski T, and Wourms V. (2014). Low flow oxygen therapy from a portable oxygen concentrator or an oxygen cylinder effectively treats hypoxemia in anesthetized white-tailed deer (Odocoileus virginianus) - How low can you go? Journal of Zoo and Wildlife Medicine, 45(2): 272-277.