Drivkrafter för lönsam grisproduktion i Sverige

Senast ändrad: 03 mars 2020

Om projektet

Grisproduktionen i Sverige har länge haft problem med relativt låg lönsamhet, samtidigt som det är stora variationer i lönsamhet gårdarna emellan. En del gårdar går bra medan andra går mycket sämre. I det här mångvetenskapliga forskningsprojektet vill vi ta reda på vad som förklarar de stora skillnaderna och dra slutsatser om hur de mindre lönsamma företagen kan utvecklas så att de blir lika lönsamma som de bästa. Vi vill ta fram ny kunskap om detta och samla kunskapen i en handlingsplan för hur lantbruk med grisproduktion kan använda sina resurser bättre, öka intäkterna och bli mer lönsamma.

Vetenskapligt utgår vi från en produktionsekonomisk ansats och kombinerar kunskaper från produktionsekonomi med kunskap från husdjursvetenskap och företagsledning. Vill du läsa mer om projektet finns en projektbeskrivning på listen till höger.

Allteftersom vi får resultat kommer vi att länka till dem på denna sida.

Vid institutionen för ekonomi har tidigare ett liknande projekt genomförts där drivkrafter för lönsamhet i mjölkproduktion har kartlagts, se referenser till höger.

Finansiär: SLF

Projektlängd: 3 år (slut 2014)

Projektteam

Helena Hansson, projektledare (Institutionen för ekonomi)