Företagare med fokus på marknad

Senast ändrad: 03 augusti 2023

Säljförmåga, förhandlingsteknik och konsten att bygga varumärke stod på agendan när lantmästarstudenterna träffade tre företagare med starkt fokus på marknad. KCF:s Amanda Andersson deltog, hon vill att studenterna i sin utbildning ska tränas på att sälja, förhandla och kommunicera i praktiken.

 

De tre företagarna vill få ut högre marginaler på sina produkter men de är väl medvetna om vilka utmaningar de står inför.
-Det handlar om att förhandla med jättarna i handeln, säger Micael Sturesson, Dalens Potatis i Båstad.
Han är missnöjd med sitt råvarupris som endast motsvarar 20 procent av det kilopris som konsumenten får betala i butiken och vill ha ut en större del av kakan. Problematiken är att producenterna inte står enade i prisförhandlingen med handeln i rädsla att bli ersatta med utländska alternativ. Resultatet av detta blir en prisbild på potatis som Micael Sturesson tycker är missvisande i förhållande till sitt rätta värde. Han påpekar också att det är en ständig prispress och fråga om volym.
-Det är inte förrän jag kommer upp i volym som jag har någon form av förhandlingsläge.

Kontrakt med SAS

Företaget Larsviken i Viken har lyckats kamma hem ett kontrakt med SAS för försäljning av sina chips vilket har satt fart på företagets lönsamhet. De lyckades förhandla sig till ett bättre pris på sina chips trots att de inte kan konkurrera med andra aktörer vad gäller volym. De är noga med att tala om att deras chips och deras tillverkningsprocesser är unika vilket är det som skapat deras förhandlingsposition.
-Det gäller att producera efter kundens behov, säger Bitte Persson på Larsviken.

Viktigt säljarbete

Ett konstaterande som Lars Hansson, ägare av Bjärhus gårdsbutik utanför Klippan, verkar hålla med om.
-Det spelar ingen roll hur duktig producent du är om du inte kan sälja.
De tre företagarna lägger mycket tid på sälj och vill vara så nära kundens mun som möjligt. Lars Hansson ser också de stora fördelarna med att använda sig av digitala plattformar vad gäller marknadsföring men tycker att det svårt att hitta tiden för det och kunskapen på området är knapp.
-Så fort man inte syns så finns man inte, säger Lars Hansson. 

Mer praktik i utbildningen

Amanda Andersson på KCF deltog i lantmästarstudenteras studiebesök. Hon vill att lantmästarutbildningen som innehåller teoretiska kurser i marknadsföring, även ska erbjuda lektioner där man i praktiken från träna sig på sälj, förhandlingsteknik och kommunikation. Detta ingår i företagsstrategin i många andra branscher.
-Så länge sektorn inte tränas i detta kommer det ha en negativ påverkan på vår konkurrenskraft gentemot andra branscher, inte minst när det kommer till vår förhandlingsposition, säger Amanda Andersson.


Kontaktinformation