För lärare: Så funkar ett besök i demonstrationsodlingen

Senast ändrad: 21 augusti 2020
Kvinna visar upp honungsram för barn.

I september kan tio skolklasser komma på besök till oss! Klassen får träffa två studenter som guidar i odlingarna. Ni har också möjlighet att lösa kluriga uppgifter och diskutera dagens och framtidens odling.

Anmäl ett klassbesök

Vi har möjlighet att ta emot tio klasser. Det är gratis! På grund av covid-19 har vi några särskilda regler:

  • Max en klass alternativt 30 elever per besök (plus lärare förstås).
  • Håll avstånd till guiderna.
  • Vi erbjuder handsprit till besökarna.

Boka ett besök 

Två studenter med färsk och gedigen kunskap om jordbruk kommer att guida er. De har samarbetat med forskare på Ekologicentrum för att ta fram övningar.

Hitta hit!

Demonstrationsodlingen ligger i Ultuna mellan Galoppvägen och Veterinärvägen. Klimatstationen som ligger intill är synlig på långt håll.
Ultuna-Orienteringskarta-2016-sv-en.pdf

Guiderna kontaktar er innan om ni till exempel vill bli mötta vid en busshållplats.

Stöd på webben

Vi har en lista på alla grödor vi odlar i demonstrationsodlingen och vad de används till. 

Lista över våra grödor 

Vi har också placerat ut skyltar med lättsamma fakta och uppgifter för att väcka tankar om hur vi är beroende av andra organismer och hur maten ska räcka till alla i framtiden. Här får du mer bakgrund om varje skylt.

Lärarhandledning för skyltarna - att läsa innan eller under besöket

Varför ska ni komma hit?

För att det är roligt! Och så kan det bidra till att uppfylla målen i kursplanerna.

I åk 1-3 ligger mycket fokus på djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas. Sorteringen kan vara enkel, tex ätbar - icke ätbar eller nyttig –skadlig. Artkunskapen kan vävas in i sorteringen. Enkla näringskedjor som ”beskriver samband mellan organismer i ekosystem” ingår också i kursplanen. Hur djur och växter anpassar sig till eller är beroende av olika årstider är också viktigt.

I åk 4-6 går man vidare med området människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Kursplanen lyfter fram ekosystemstjänster och kopplar detta till frågor om hållbar utveckling och nämner vatten, mat, andra råvaror, pollinering, rening av vatten och cirkulation av näringsämnen.

Hur brukar människan jorden utifrån kunskaper om ekologi? Betydelsen av ljus och vatten och andra delar av den icke-levande miljön. Hur har olika organismer anpassat sig till miljön?


Kontaktinformation

Anna Lundmark, kommunikatör
Ekologicentrum, SLU
anna.lundmark@slu.se, 018-672335

Sidansvarig: anna.lundmark@slu.se