Hallå där Elin Wärm…

Senast ändrad: 15 oktober 2021
Porträttbild av Elin Wärm.

…masterstudent inom miljökommunikation, som gjort praktik som kommunikatör i höst hos oss på SLU Vilt, fisk och miljö.

Vad fick dig att söka dig hit?

– Eftersom jag är intresserad av konflikter mellan människa och vilt och studerar miljökommunikation kändes det som en väldigt passande praktikplats, och när jag blev erbjuden att genomföra praktiken hos kommunikatören på institutionen var valet ganska självklart. Jag lockades också av att få mer insyn i kommunikationens roll i den akademiska världen.

Hur har praktiken varit?

– Jag har verkligen haft en bra tid här och det har varit så roligt att få träffa alla medarbetare på institutionen. Genom mina arbetsuppgifter har jag fått en bra överblick på de olika områdena som forskningen berör och fått se hur kommunikation kan bidra till att forskningen blir mer tillgänglig för de utanför forskarvärlden. Det är värdefulla kunskaper som jag kommer att ta med mig oavsett vart jag hamnar senare i arbetslivet.

Någon höjdpunkt du vill dela med dig av?

– Det måste vara tonfiskprojektet. I början av praktiken åkte jag och kommunikatören ned till Lysekil för att rapportera om årets tonfiskmärkning. Det var väldigt givande att dels få vara med på forskningsprojektet och se hur märkningen går till på nära håll, dels få väldigt praktisk erfarenhet av kommunikationsarbetet. Den praktiska erfarenheten är något som studenter ofta missar i universitetsutbildningar om det inte finns möjlighet att göra praktik. Så att få vara med på märkningen i Lysekil är en upplevelse jag är väldigt tacksam för!

Var det något som överraskade dig under praktiken?

– Eftersom jag har en del erfarenhet av att arbeta med kommunikation sedan tidigare var jag ganska förberedd på vad som väntade, men jag förvånades ändå över hur tidskrävande det är att förstå forskningen och kunna förmedla den på ett lättsamt och relevant sätt. Det är ju ofta väldigt komplexa begrepp som används. Men det har varit roligt att se att allmänheten är så pass intresserad av forskningen, vilket jag tror till stor del beror på att den blir tillgänglig för fler när den kommuniceras på ett sätt så att folk i allmänhet förstår vad det handlar om.

Vad tar du med dig från praktiken?

– Oj, det är en svår fråga för jag kommer att ha nytta av allting jag lärt mig här framöver. Men det jag som jag framför allt tar med mig är att alltid ha en tanke bakom det du kommunicerar, det är a och o för att kommunikationen ska få bra effekt. Det kan kännas ganska självklart att det är viktigt att alltid vara medveten om vad du vill kommunicera och varför du vill kommunicera det, men när du är mitt uppe i processen kan det vara lätt att tappa tråden längs vägen.