
Sikta-ABS
Sikta-ABS var ett projekt som erbjöd personal på svenska högskolor och universitet stöd vad gäller genetiska resurser eller traditionell kunskap som rör genetiska resurser. På denna sida kan du läsa mer om Sikta-ABS syfte och mål.
Sikta-ABS är förkortning för Swedish Initative for ABS Knowledge Transfer within Academia. Sikta-ABS strävade efter att möta de kunskaps- och samverkansbehov som personal vid svenska lärosäten upplever rörande EU ABS-förordningen ((EU) nr 511/2014). ABS står för Access and Benefit-Sharing och EU ABS-förordningen är den lag som i Sverige införlivar innehållet i Nagoyaprotokollet.
Varför genomfördes Sikta-ABS?
Sikta-ABS bedömde att det fanns en risk att svenska högskolor och universitet vid en kontroll inte skulle kunna tillmötesgå kraven enligt EU ABS-förordningen. Projektet noterade att lärosäten sällan genomfört kunskapsinsatser för att hjälpa sin personal att arbeta rättssäkert och etiskt med avseende på Nagoyaprotokollet. Eftersom handläggningen dessutom komplicerads av att varje forskningsprojekt kan omfatta olika typer av forskningsmaterial som kan ha hämtats från ett eller flera olika länder (med olika lagar i sin tur), måste varje projekt granskas individuellt. Arbetet kräver ofta inblandning av såväl forskningsstöd som jurist, och kan ta lång tid om ingen exempelvis trycker på hos fokalpunkterna i länderna. I avsaknad av handläggningsrutiner och utpekat ansvar för de olika delarna av processen kan forskare uppleva en stor oro och/eller skriva under juridiska avtal trots att de inte förstått innehållet och/eller saknar mandat. Det händer att forskare inte i tid uppfattar krav från finansiärer att visa upp avtal, och därför blir återbetalningsskyldiga.
Sikta-ABS utredde våren 2021 vilka personalgrupper som upplevde störst behov gällande EU ABS-förordningen, och vilka som bäst förvaltade och överförde kunskap inom lärosätena i närliggande ämnen. Därefter skickades en enkät om stödbehov ut till representanter som utsetts av lärosätena.
Det är en självklarhet att ett företag ska respektera lagarna i länder där de är verksamma. Inom många verksamheter krävs rutinmässiga riskanalyser med avseende på påverkan på arter och naturtyper. Vi respekterar kunskaper hos ursprungsbefolkningar och drar lärdom från sedvanor som uppkommit i lokala samhällen. Vi ser hur viktiga de lokala grupperna är för skyddet av biologisk mångfald och att de inspirerar till en mer hållbar förvaltning av naturresurser. Men trots att dessa saker är en förutsättning för att vi ska nå globala klimat- och miljömål och trots att vi hyser stor respekt för länders suveränitet vad gäller deras egna tillgångar finns det områden där processerna stannat av. Där det krävs mer samtal, mer förtroende och lyhördhet, längre väntan och tydligare markeringar om en vilja att göra rätt. Men lagarna är relativt nya och många som berörs är oroliga att göra fel, eller motarbetas.
Fakta om projektet Sikta-ABS
Forskning på genetiska resurser och traditionell kunskap som rör genetiska resurser är ett sådant område. Här kan du läsa om projektet vid SLU Centrum för biologisk mångfald som erbjöd ett stöd till lärosäten i frågor som rör Nagoyaprotokollet.
Vad gjorde Sikta-ABS ?
Utifrån utredningar under 2021 genomfördes aktiviteter och utvecklades informationsmaterial som anpassades för högskolor och universitet.
Målet var att Sikta-ABS skulle:
- vara tillgängligt
- agera lyhört, fånga in behov
- tydligt rikta sig till målgruppen
- ha stor respekt för deltagarnas integritet
- uppmuntra samverkan inom och mellan lärosäten
Vem stod bakom Sikta-ABS?
Sikta-ABS var ett självständigt projekt vid SLU Centrum för biologisk mångfald, med finansiering från Naturvårdsverket. Huvudansvarig för projektet var Scarlett Szpryngiel.
Kostade det något att delta?
Deltagande i projektet var kostnadsfritt.
Vilka deltog i projektet?
Sikta-ABS riktade sig främst till forskningsrådgivande personal vid högskolor och universitet. De som projektet samtalade med arbetade oftast inom verksamhetsstödet som rådgivande i samband med avtalsprocesser, forskningsfinansiering, forskningssamordning, forskningsetik etc.. De flesta hade en central placering inom organisationen, andra var placerade ute i institutionerna.
Långsiktiga mål
Projektet skulle uppmuntra en långsiktig kunskapsöverföring och erfarenhetsutbyte vad gällde tillämpningsområdena och kraven i EU ABS-förordningen. Ett mål var att fler vid svenska lärosäten skulle känna till innebörden av exempelvis Nagoyaprotokollet, EU ABS-förordningen, genetiska resurser och traditionell kunskap som rör genetiska resurser och hur dessa begrepp relaterade till deras verksamheter. Projektet stöttade uppbyggnaden av arbetsrutiner så att lärosäten bättre lever upp till kraven enligt EU ABS-förordningen. Sikta-ABS finansierades under två år (2021–2022).