Flipped Classroom

Senast ändrad: 04 december 2019

Vad betyder begreppet Flipped Classroom och hur kan du använda metoden för att utveckla din pedagogik?

Flipped Classroom

Begreppet Flipped Classroom, eller "det omvända klassrummet" innebär att deltagarna går igenom undervisningsmaterial innan föreläsningen. På det viset kan föreläsningen eller lektionen ägnas åt diskussioner och frågor på ett mer aktivt och utvecklande sätt. Material för Flipped Classroom kan bestå av både media eller text.

Film: Från kursbrev till Flipped Classroom (06:50)

I den här filmen sätts det moderna begreppet Flipped Classroom in i ett svenskt undervisningshistoriskt sammanhang. Du får också en grundläggande förklaring till Flipped Classroom och hur det kan användas. Filmen är gjord av Peter Aspengren, SLU.

Flipped classroom - Hur gör man?

Gymnasieläraren Daniel Barker har delat med sig mycket av sina erfarenheter av Flipped Classroom. I den här filmen berättar han hur du kan frigöra dig själv som resurs i klassrummet.

Film i undervisningen

Det finns många inspirerande exempel på hur du kan använda film i undervisningen på ett pedagogiskt sätt. Föreningen film och mediepedagogik har mycket material som du kan inspireras av. 
Här kan du läsa och få inspiration av föreningen film och mediepedagogik

Här kan du läsa mer om Daniel Barker på hans blogg


Kontaktinformation

Peter Aspengren
Pedagogisk utvecklare vid Enheten för pedagogisk utveckling
Telefon: 018-671219
E-post: peter.aspengren@slu.se

Alexandra D´Urso
Pedagogisk utvecklare vid Enheten för pedagogisk utveckling
Telefon: 018-671048
E-post: alexandra.durso@slu.se

Katarina Böhme Evengård
Bibliotekarie 1:e vid SLU-biblioteket
Telefon: 040-415051
E-post: katarina.evengard@slu.se

Anna-Karin Åsander
Bibliotekarie vid SLU-biblioteket
Telefon: 090-7868426
E-post: anna-karin.asander@slu.se

Sidansvarig: bib-webbredaktionen@slu.se