Amelia Mutter – ny medarbetare inom WP1

Publicerad: 15 september 2020
Porträttbild Amelia Mutter

Amelia Mutter, doktor i teknik och social förändring är ny medarbetare inom work package 1, Dialoger som initieras av statliga myndigheter.

Amelia är uppväxt i USA och har en kandidatexamen i vetenskaplig kommunikation från Vanderbilt University och en masterexamen i miljövetenskap med inriktning ledning och styrning från Lunds universitet.

I mars i år försvarade hon sin doktorsavhandling inom teknik och social förändring vid Linköpings universitet. Doktorsavhandlingen ”Multiple Imaginaries of the Fossil Fuel Free Future: Biogas and Electricity in Swedish Urban Transport” handlade om personers föreställningar om biogas och elfordon.

Stadsutveckling i Uppsala

Amelia ska arbeta inom Work Package 1, Dialoger som initieras av statliga myndigheter tillsammans med bland annat Martin Westin och Camilo Calderon om hur samhällsplanerare förstår makt och använder makt i arbetet med stadsutveckling i Gottsunda.

– Jag har tidigare arbetat med teorin sociotechnical imaginaries som handlar om hur folk förstår framtiden och hur förståelsen kan vara gemensam i samhället.  När jag jobbade med den teorin blev jag nyfiken på vem eller vilka som får vara med och fatta beslut i frågor som rör samhället. Och på det sättet kom jag in på liknande frågor som Camilo och Martin jobbar med, säger Amelia.

Ett syfte med projektet är att se hur fler kan delta i planeringsprocesser inom samhällsplanering och se hur det funkar i praktiken. Ett annat är att få fram konkreta rekommendationer som kan använda av samhällsplanerare i framtiden.

– Jag ser fram emot att arbeta med det material som redan samlats in men att även på sikt vara med och samla in mer material. Det är intressant att fundera på hur samhällsplanerare själva tänker på begrepp som makt och konflikt, hur de hanterar det när de samtidigt måste arbeta med krav från olika krafter. Att ha ett så nära samarbete med verksamheten är något nytt för mig. Jag ser fram emot att arbeta fram rekommendationer och det känns väldigt spännande och givande att nå ut till praktiker och inte bara till andra forskare, avslutar hon.

Amelia är anställd på avdelningen för miljökommunikation vid SLU.

Kontakt:
amelia.mutter@slu.se