Sustainable Production Systems in a Global Perspective
Information från kursledaren
Dear students!
Welcome to the VT2021 course on Sustainable Production Systems in a Global Perspective!
Please check the Canvas course page for more information, e.g. on th egrading criteria. The schedule will be updated here.
The course will be given as online course this year. The course leader will send you the zoom links and pass codes seperately.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1192
Läsåret 2019/2020
Sustainable Production Systems in a Global Perspective (BI1192-30064) 2020-01-20 - 2020-03-24Läsåret 2018/2019
Sustainable Production Systems in a Global Perspective (BI1192-30066) 2019-01-21 - 2019-03-25Läsåret 2017/2018
Sustainable Production Systems in a Global Perspective (BI1192-30077) 2018-01-15 - 2018-03-20Läsåret 2016/2017
Sustainable Production Systems in a Global Perspective (BI1192-30093) 2017-01-16 - 2017-03-21Läsåret 2015/2016
Sustainable Production Systems in a Global Perspective (BI1192-30004) 2016-01-18 - 2016-03-21Läsåret 2014/2015
Sustainable Production Systems in a Global Perspective (BI1192-30214) 2015-01-19 - 2015-03-29Läsåret 2013/2014
Sustainable Production Systems in a Global Perspective (BI1192-30164) 2014-01-20 - 2014-03-30Läsåret 2012/2013
Sustainable Production Systems in a Global Perspective (BI1192-30179) 2013-01-21 - 2013-03-31Kursplan
BI1192 Sustainable Production Systems in a Global Perspective, 15,0 Hp
Sustainable Production Systems in a Global PerspectiveKursplan fastställd
2013-10-09Ämnen
Biologi LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåFördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (G2F)Betygsskala
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp varav 60 hp lantbruksvetenskap eller biologiMål
Efter genomgången kurs ska den studerande kunna:- redogöra för förutsättningar och villkor för produktion av livsmedel och bioenergi i olika länder.
- redogöra för den aktuella situationen för produktion av livsmedel och bioenergi i olika länder
- värdera hur landskap och urbana miljöer påverkar, möjliggör och utvecklar produktion i både stor och liten skala globalt
- redogöra för och resonera kring hållbarhet i produktionssystem och försörjning av livsmedel och bioenergi
- jämföra och värdera olika länders förutsättningar och konkurrensförmåga för en biobaserad ekonomi
- bedöma internationella marknaden för olika produkter från jordbruks- och trädgårdssektorn.
Innehåll
I kursen behandlas och diskuteras kring biologiska/ekologiska, miljömässiga, klimatmässiga, tekniska, ekonomiska, politiska och sociala förutsättningar för globalt hållbar (socialt, ekologiskt, ekonomiskt) produktion av livsmedel och bioenergi. Även företagande och handel med varor och tjänster behandlas. Kursen innefattar:- Biologiska, tekniska och ekonomiska förutsättningar för jordbruksproduktion i olika delar av världen
- Viktigaste kännetecknande faktorer inom produktionssystem i olika delar av världen
- Genomgång av den aktuella situationen för jordbruket och jordbrukarna i olika delar av världen
- Globala klimat och miljöeffekter, t.ex. vattenhushållning, växthusgaser och erosion
- Internationell jordbruks- och hortikulturell politik och handel
- Livsmedelskonsumtion i olika länder ur ett hållbarhetsperspektiv
Kursen består av föreläsningar/diskussioner, fallstudier i grupp och projektarbeten.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkända skriftliga och muntliga redovisningar av fallstudier och projektarbeten samt närvaro vid obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologiKompletterande uppgifter
Betygskriterier
Examination tasks, spring semester 2021
Exam. task |
Task name in grading criteria |
Task name in schedule and Canvas |
Learning outcomes |
Examination time (Course week) |
Examination form |
Grades |
1 |
Group task |
Comparing regions |
1, 2, 3 |
W 2 |
Presentation, written text (about 2 A4 pages), cross-reading report |
U/3 |
2 |
Reading seminar |
Reading seminar Living Planet Report |
1, 4 |
W 2-3 |
Hand in 3 questions/comments, active participation during seminar |
U/3 |
3 |
Reading seminar |
Reading seminar Planet boundaries |
1,4 |
W 4 |
Hand in 3 questions/comments, active participation during seminar |
U/3 |
4 |
Group task |
Comparing production systems |
1, 2, 4 |
W 4 |
Presentation, written text (about 2 A4 pages), cross-reading report |
U/3 |
5 |
Group case study
|
Group e-case |
1, 3, 4, 5 |
W 7 |
PPT-presentation, active participation at presentation |
U/3/4 |
6 |
PhD student presentation day |
Sustainable production from an international research perspective |
4, 5 |
W 5 |
Active participation in presentation discussions and giving feedback |
U/3 |
7 |
Individual essay |
Individual essay |
4, 5, 6 |
W 9 (Starting document W 3) |
Scientific essay |
U/3/4/5 |
You should also hand in cross-reading reports on:
(1) Comparing regions report (one cross-reading report per group)
(2) Comparing production systems hand-out (one cross-reading report per group)
Blooms |
2-4 |
2 |
2 |
4-6 |
6 |
6 |
Learning outcomes |
Analyse and describe the scope and conditions for the production of food, feed, materials and energy in different countries |
Describe the current situation for production of food, feed, materials and energy in different countries |
Describe and discuss sustainability in production systems and the supply of food, feed, materials and energy |
Compare and evaluate the conditions and competitive ability of different production systems |
Evaluate how landscape and urban environments affect, permit and promote production of food, feed, materials and energy on both large and small scale globally |
Evaluate the international market for food, feed, materials and energy products from the agricultural and horticultural sector |
Course items |
•Individual essay •Reading seminars •Group e-case study •task comparing regions •Group task comparing production systems |
•Individual essay •Group task comparing regions •Group task comparing production systems |
•Individual essay •Reading seminars •Group e-case study •PhD presentation day |
•Individual essay •Group e-case study •PhD presentation day |
•Individual essay •Group e-case study |
•Individual essay |
Quality criteria |
|
|
The work shows excellent performance in |
The work shows excellent performance in describing and evaluating basic production factors, market availability and trade systems |
The work shows excellent performance in analysing, describing and discussing how a specific site is part of a larger context and the complexity of factor interaction |
The individual essay shows excellent performance in detailed explanation, reflection and discussion on interactions between market and production |
Quality criteria |
The work shows •very good performance in analysis and sound judgement, and •good ability to reflect and discuss the important production systems characteristics |
|
The work shows very good performance in •applying the sustainability dimensions in descriptions of production and •discussing food, feed, material and energy security |
The work shows very good performance in describing and evaluating basic production factors, market availability and trade systems |
The work shows very good performance in analysing, describing and discussing how a specific site is part of a larger context and the complexity of factor interaction |
The individual essay shows very good performance in detailed explanation, reflection and discussion on interactions between market and production |
Quality criteria |
The work shows •satisfactory performance in analysis and sound judgement, and •satisfactory ability to discuss the important production systems characteristics |
The work shows satisfactory performance in •identifying production factors in countries and regions •collecting and analysing data •presenting results in a clear and logical way |
The work shows satisfactory performance in •applying the sustainability dimensions in descriptions of production and •discussing food, feed, material and energy security |
The work shows satisfactory performance in describing and evaluating basic production factors, market availability and trade systems |
The work shows very good performance in analysing, describing and discussing how a specific site is part of a larger context and the complexity of factor interaction |
The individual essay shows satisfactory performance in detailed explanation, reflection and discussion on interactions between market and production |
To pass the course the student must participate in all compulsory activities:
- Course introduction
- Start-up of group work comparing regions
- Cross group presentation of comparing regions task
- Start-up of individual essay
- Start-up of group work comparing production systems
- Reading seminar Living Planet report
- PPT-presentation, comparing production systems
- Reading seminar Planet boundaries
- Oral e-case presentation
- Research presentation day
- Course evaluation
Advisory template for final course grade
Group case study grade |
4 |
4 |
4 |
3 |
3 |
3 |
Individual case study grade |
5 |
4 |
3 |
5 |
4 |
3 |
Final grade* |
5 |
4 |
4 |
4 |
4 |
3 |
*To get the final course grade 4 or 5:
- All tasks must have been handed in according to the time plan for each task (given in the schedule).
- The student must also have participated in all compulsory activities at the date when they were scheduled in the course schedule (except in cases where the student has a valid reason for not participating)
- For students who have missed a compulsory activity for a valid reason, the course examiner or course leader will decide upon a solution and a new date when the student must fulfil these requirements to get a grade 4 or 5.
- For students who have missed a compulsory activity for a non-valid reason, the general rule is that the student will have to participate in the activity the following year. In some cases it might be possible to find other solutions.