Hållbar markförvaltning i agroekosystem
Kursen kommer att bestå av föreläsningar, fallstudier, projektarbete, gruppresentationer samt övningar i fält och laboratorier. Övningar ger träning i att behandla och förstå fältförsöksdata, förstå data från jord- och plantanalyser och planera långsiktig markbördighet och kortsiktig gödsling och kalkning. Relevanta frågor inom området diskuteras i en seminarieuppgift och vid fältbesök. Föreläsningar, seminarier, fallstudier och grupparbeten kommer att bidra till kunskapen om jorden som naturresurs och dess kvalitet - såväl kemiska, fysiologiska som biologiska faktorer – inklusive de förvaltningsfaktorer som påverkar markkvaliteten. Hållbar markförvaltning och vattenhantering i olika odlingssystem diskuteras där markkvalitetens påverkan på djur, mänsklig hälsa, matproduktion och ekonomi avhandlas.
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
BI1220-10047 - Sammanställning av kursvärdering
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1220
Läsåret 2021/2022
Hållbar markförvaltning i agroekosystem (BI1220-10181)
2021-08-30 - 2021-11-01
Läsåret 2020/2021
Hållbar markförvaltning i agroekosystem (BI1220-10286)
2020-08-31 - 2020-11-01
Läsåret 2019/2020
Hållbar markförvaltning i agroekosystem (BI1220-10062)
2019-09-02 - 2019-10-31
Läsåret 2018/2019
Hållbar markförvaltning i agroekosystem (BI1220-10077)
2018-09-03 - 2018-11-11
Läsåret 2017/2018
Hållbar markförvaltning i agroekosystem (BI1220-10011)
2017-08-28 - 2017-11-05
Läsåret 2016/2017
Hållbar markförvaltning i agroekosystem (BI1220-10096)
2016-08-29 - 2016-11-06
Läsåret 2015/2016
Hållbar markförvaltning i agroekosystem (BI1220-10215)
2015-08-31 - 2015-11-01
Läsåret 2014/2015
Hållbar markförvaltning i agroekosystem (BI1220-10243)
2014-09-01 - 2014-11-09
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1220 Hållbar markförvaltning i agroekosystem, 15,0 Hp
Sustainable soil management in agroecosystemsÄmnen
Lantbruksvetenskap Biologi Biologi LantbruksvetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Enda modul | 15,0 | 0201 |
Fördjupning
Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G1F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande minst 50 hp lantbruksvetenskap (varav minst 20 hp dubbelklassade i växtbiologi) eller 50 hp trädgårdsvetenskap (varav minst 20 hp dubbelklassade i biologi) eller 50 hp markvetenskap.Mål
Målet med kursen är att presentera grundläggande principer för markvetenskap och hållbar markförvaltning i agroekosystem. Fokus kommer att ligga på underhåll och förbättring av markkvalitet, inklusive betydelsen av såväl biologiska, kemiska och fysikaliska faktorer för markbördighet. Växtföljd, jordbearbetning, växtnärings¬försörjning och hantering av markvatten är viktiga element liksom förebyggande av erosion, föroreningar och utarmning av markens näringsinnehåll. Markförvaltningens roll i cirkulering av näringsämnen och växtnäringsförlust till den omgivande miljön samt påverkan på klimatförändringar kommer också tas upp.
Efter genomgången skall studenten kunna:
Beskriva begreppen: markens funktioner, markkvalitet, markbördighet i olika agroekosystem i svenska och globala perspektiv.
Använda och värdera fysikaliska, kemiska och biologisk markkvalitetsdata samt indikatorer för att bedöma hållbarheten vid olika markförvaltningsstrategier.
Karakterisera den markkemiska miljön och dess modifiering för att öka grödtillväxt, livsmedels- och foderkvalitet samt beskriva biologiska markprocesser i relation till växtnäringscykler och hantering av såväl oorganiska som organiska gödselmedel.
Beräkna och planera förbättringen och/eller förebyggandet av försämring av markkvalitet i agroekosystem.
Innehåll
Kursen kommer att bestå av föreläsningar, fallstudier, projektarbete, gruppresentationer samt övningar i fält och laboratorier. Övningar ger träning i att behandla och förstå fältförsöksdata, förstå data från jord- och plantanalyser och planera långsiktig markbördighet och kortsiktig gödsling och kalkning. Relevanta frågor inom området diskuteras i en seminarieuppgift och vid fältbesök. Föreläsningar, seminarier, fallstudier och grupparbeten kommer att bidra till kunskapen om jorden som naturresurs och dess kvalitet - såväl kemiska, fysiologiska som biologiska faktorer – inklusive de förvaltningsfaktorer som påverkar markkvaliteten. Hållbar markförvaltning och vattenhantering i olika odlingssystem diskuteras där markkvalitetens påverkan på djur, mänsklig hälsa, matproduktion och ekonomi avhandlas.
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Deltagande vid obligatoriska kursmoment. Godkänd rapportering av projektarbete, seminarier, skriftlig tentamen och övningsuppgifter. Inlämningsuppgift (ca 1000 ord) som summerar reflektioner om det individuella lärandet. Aktivt deltagande i klassdiskussioner och seminarier.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Obligatorisk litteratur
Eriksson, J. et al. (2011). Marklära. Lund: Studentlitteratur AB. ISBN 978-91-44-06920-3. (ca 390 s.)
Förkortning: M
Sidor eller kapitel: s. 103-132, s. 164-168, s. 213-250, s. 288-307, s. 369-372
Magdoff, F. och van Es, H. (2021) Building soils for better crops: sustainable soil managements. 4:e uppl. Sustainable Agriculture Research & Education (SARE). ISBN 9781888626193. (ca 410 s.)
Förkortning: BSBC
Sidor eller kapitel: k. 1-7, k. 9-12, k. 14-23Boken finns att köpa alternativt laddas ned gratis på: https://www.sare.org/resources/building-soils-for-better-crops/
Vetenskapliga artiklar tillkommer. Dessa kommer att göras tillgängliga på CANVAS vid kursstart.