Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2025-01-12 och 2025-02-02
Andra kursvärderingar för BI1233
Läsåret 2023/2024
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20082)
2023-10-31 - 2024-01-14
Läsåret 2022/2023
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20083)
2022-11-01 - 2023-01-15
Läsåret 2021/2022
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20068)
2021-11-02 - 2022-01-16
Läsåret 2020/2021
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20081)
2020-11-02 - 2021-01-17
Läsåret 2019/2020
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20122)
2019-11-01 - 2020-01-19
Läsåret 2018/2019
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20041)
2018-11-05 - 2019-01-20
Läsåret 2017/2018
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20061)
2017-10-30 - 2018-01-14
Läsåret 2016/2017
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20063)
2016-10-31 - 2017-01-15
Läsåret 2015/2016
Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö (BI1233-20101)
2015-10-26 - 2016-01-17
Kursplan och övrig information
Kursplan
BI1233 Hydroponiska system inom trädgårdsodling och i offentlig miljö, 15,0 Hp
Hydroponic Systems in Horticultural Production and Public EnvironmentÄmnen
Trädgårdsvetenskap BiologiUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Litteraturöversikt uppsats | 6,0 | 0010 |
Skriftlig tentamen | 6,0 | 0020 |
Labbrapporter | 3,0 | 0030 |
Fördjupning
Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskravGrundnivå (G2F)
Betygsskala
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 60 hp i biologi, trädgårdsvetenskap, teknologi eller landskapsarkitektur.Mål
För hydroponiska system ska studenten efter genomgången kurs kunna:
välja hydroponiskt system och tekniska lösningar utifrån specifika växtplatser eller odlingssituationer samt kunna motivera dessa val
diskutera miljöpåverkan av hydroponiska system utifrån ett hållbarhetsperspektiv
diskutera metodik vid anläggning, plantering/etablering, skötsel och skörd
redogöra för egenskaper hos relevanta substrat
redogöra för hur vatten och växtnäring kan styras och kunna beräkna vatten- och näringsbehov
förutsäga växtresponser på olika styrande och reglerande åtgärder
identifiera kritiska faktorer, bl.a. vattenkvalitet och förekomst av sjukdomsalstrare, samt kunna prioritera bland åtgärder
tillämpa sina kunskaper för att förutse, förebygga och åtgärda odlingstekniska störningar.
Innehåll
Med hydroponiska system avses på denna kurs högteknologiska odlingssystem där växtnäring tillförs i flytande form. Kursen omfattar biologiska, teknologiska och trädgårdsvetenskapliga frågeställningar och rör såväl produktion av trädgårdsprodukter som odling och användning av växter i offentlig miljö. På kursen belyses miljöaspekter och grunder i växtfysiologi och teknologi integreras. Kursen tar upp en rad olika tillämpningsområden för hydroponiska odlingssystem och belyser hur dessa system kan anpassas efter växters behov. Under kursen bygger deltagarna själva hydroponiska system i växthus eller utomhus, tar analysprov, styr vatten- och växtnäringstillförsel, ansvarar för plantskötsel, löser odlingstekniska problem samt utvärderar resultaten. Stor vikt läggs vid att applikationer i offentlig miljö ska vara långlivade och att trädgårdsprodukter som odlas fram ska hålla hög kvalitet. Schemalagda laborationer, övningar, gruppdiskussioner, handledning, redovisningar, seminarier och studiebesök är obligatoriska
Betygsformer
Kraven för kursens olika betygsgrader framgår av betygskriterier, som ska finnas tillgängliga senast vid kursstart.Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Examinationen består av seminarier och skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete. För godkänd kurs fordras godkänd projektuppgift och inlämningsuppgifter samt aktiv medverkan vid seminarier, övningar och exkursioner.
- Examinatorn har, om det finns skäl och är möjligt, rätt att ge en kompletteringsuppgift till den student som inte blivit godkänd på en examination.
- Om studenten har ett beslut från SLU om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, kan examinatorn ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan läggs ned, ska SLU besluta om övergångsbestämmelser för examination av studenter, som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningshandboken.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle, som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningshandboken.
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för biosystem och teknologi
Kompletterande uppgifter
Litteraturlista
Course literature 2023
Raviv, MJ, Lieth, JH and Bar-Tal A. 2019. Soilless Culture: Theory and Practice. Elsevier Science, second ed. ISBN: 978-0-444-63696-6. The library has two printed copies, and the book is available as an online resource via the SLU library.
Reference literature:
Resh, Howard M. 2013. Hydroponic Food Production. A definitve guidebook for the advances home gardener and the commercial hydroponic grower. CRC Press, seventh edition. Available as an online resource via the SLU library.
Savvas, D & Passam H. 2002. Hydroponic Production of Vegetables and Ornamentals. Embryo Publications, ISBN: 960-8002-12-5. Available as hard copy at the Alnarp library.
Alsanius B. et al. 2019 Sustainable systems for integrated fish and vegetable production. In: Marcelis L.F.M & Heuvelink E. 2019. Achieving sustainable greenhouse cultivation. Burleigh Dodds Series in Agricultural Science. Available as pdf in Canvas course room.
Van der Lugt, G. et al. 2016. Nutrient solutions for greenhouse crops. Consultant Plant Nutrition in Horticulture
N.B. This booklet is produced and published by commercial companies with interest in the plant nutrient sector. Available as pdf in the Canvas course room.