Grundkurs - biologi och miljövetenskap
Kursvärdering
Kursvärderingen är avslutad
Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.
Andra kursvärderingar för BI1254
Läsåret 2019/2020
Grundkurs - biologi och miljövetenskap (BI1254-10264), Uppsala 2019-09-02 - 2019-10-31Läsåret 2018/2019
Grundkurs - biologi och miljövetenskap (BI1254-10264), Uppsala 2018-09-03 - 2018-11-05Läsåret 2017/2018
Grundkurs - biologi och miljövetenskap (BI1254-10264), Uppsala 2017-08-28 - 2017-10-30Läsåret 2016/2017
Grundkurs - biologi och miljövetenskap (BI1254-10264), Uppsala 2016-08-29 - 2016-10-31Kursplan
BI1254 Grundkurs - biologi och miljövetenskap, 15,0 Hp
Basic course - biology and environmental sciencesKursplan fastställd
2015-11-19Ämnen
Biologi MiljövetenskapUtbildningens nivå
GrundnivåModuler
Benämning | Hp | Kod |
---|---|---|
Introduktion till utbildningen | 9,00 | 1002 |
Geologi och hydrologi | 6,00 | 1003 |
Fördjupning
Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav (G1N)Betygsskala
Språk
SvenskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet och särskild behörighet enligt områdesbehörighet A11 som omfattar Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.Mål
Kursens syfte är att ge en introduktion till utbildningen samt att ge en orientering i frågeställningar som rör naturresursanvändning. Dessutom ska kursen ge en övergripande förståelse för de geologiska förhållanden och processer som formar landskapet samt kunskap om vattnets förekomst och omsättning i landskapet. Syftet är också att ge inblickar i tänkbar framtida yrkesutövning samt att introducera till universitetsstudier och ge träning i skriftlig och muntlig presentation.Efter genomgången kurs skall studenten kunna
- översiktligt beskriva nyttjande av naturresurser och deras betydelse i samhället i alla led
- redogöra för landskapets geologiska uppbyggnad och utveckling
- beskriva vattnets förekomst och omsättning i landskapet
- redogöra för grundläggande begrepp och processer inom geologi och hydrologi
- identifiera de i Sverige vanligast förekommande jordarterna, mineralen och bergarterna
- utföra enkla hydrologiska beräkningar
- översiktligt beskriva marken som system och dess funktion som växtplats
- känna till och använda vissa matematiska verktyg som är vanligt förekommande inom naturvetenskapen
- söka och kritiskt använda litteratur samt förmedla information i tal och skrift.
Innehåll
Kursens föreläsningar, övningar, studiebesök, exkursioner och studieresor, behandlar- biologiska och geologiska naturresurser, deras förekomst och hur de brukas för att generera varor och tjänster
- jordklotets uppbyggnad, plattektonik och processer som formar berggrunden
- sammansättning och egenskaper hos de vanligaste bergartsbildande mineralen och bergarterna
- isavsmältningens och strandförskjutningens effekter på jordarternas fördelning i landskapet
- vittring, frostfenomen, erosion samt massrörelser
- jordartslära och jordartens betydelse för markens egenskaper
- det hydrologiska kretsloppet och vattenbalans
- grundvattnets bildning och förekomst i landskapet
- förekomst, bindning och rörelse av vatten och näringsämnen
- vattnet som resurs och mänsklig påverkan på vattenbalansen och vattenkvaliteten
- marken som system och dess olika komponenter, samt dess betydelse som växtplats
- grundläggande matematik
- introduktion till etisk argumentation och hållbart naturresursutnyttjande
- kartografi och tolkning av olika karttyper
- allmän bibliotekskunskap och studieteknik
- muntlig och skriftlig presentation.
På exkursioner besöks naturmiljöer för att öka kunskapen om geologiska förhållanden samt om bruket och förvaltningen av naturresurser i Sverige. För att ge inblick i möjlig framtida yrkesroll görs också studiebesök på några arbetsplatser. Obligatoriska moment är exkursioner, studiebesök och vissa övningar.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
- Godkända prov- Uppsats: Godkänd skriftlig och muntlig redovisning
- Godkänt deltagande i exkursioner, övningar och andra obligatoriska moment
- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
I samband med studieresor tillkommer en avgift för kursdeltagarna för att finansiera en del av kostnaden för resa och boende.Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för mark och miljöKompletterande uppgifter
Betygskriterier
På denna kurs ges betyg G/ej G. För att bli godkänd på kursen ska följande krav vara uppfyllda:
1. Uppsats: godkänd skriftlig och godkänd muntlig redovisning
2. Aktivt deltagande i exkursioner samt vid efterföljande bearbetning och redovisning
3. Godkända prov/test/dugga/hemtenta i
- mineral- och bergartskännedom, jordartskännedom
- geologi och hydrologi
- NKK – Nyttjandet av naturresurser och dess konsekvenser
4. Studiebesök och övningar: aktivt deltagande.
5. Aktivt deltagande i övriga obligatoriska moment som innebär introduktion till universitetsstudier och övning i generella färdigheter:
- studieteknik
- biblioteksintroduktion (1 och 2)
- miljöetik, seminarium