Ny sökning
BI1279

Växtbiologi

Kursen behandlar olika aspekter av växter och hur de fungerar i sin naturliga omgivning, till exempel kopplingar mellan utseende och funktion, vad växter behöver för att leva, hur både yttre och inre faktorer styr tillväxt och utveckling, och hur växter försvarar sig mot olika former av stress. Vidare tas också fotosyntes, ämnesomsättning och näringsinnehåll upp, liksom hur människan genom olika former av förädling försökt styra dessa. Växter som experimentella modellsystem inom biologin understryks, och praktisk träning ges i form av flera laborationer och växtodlingsförsök.

Information från kursledaren

Välkommen till kursen i Växtbiologi 15hp (Bi1279) 2021/22

Innehåll: Kursen vänder sig i första hand till studerande inom Agronomprogrammets mark/växt-inriktning, och behandlar växters anatomi, metabolism, tillväxt, utveckling och genetik. Kursen kommer att fokusera på de ”högre växterna”, dvs de växter som har ledningsvävnad. Lärarna på kursen kommer från institutionerna för Växtproduktionsekologi och Växtbiologi. Vi kommer alla att bidra med våra specialkunskaper inom det breda ämnet växtbiologi.

Kursbok: Kursbok är Campbell´s ”Biology – a global approach” den 12:e upplagan som finns att köpa hos bl.a. Studentbokhandeln. Boken är inte obligatorisk att köpa, men det är den bok kursen främst refererar till vad gäller t.ex. sidhänvisningar/inläsning. Boken finns i två versioner; kursen använder den som heter ”Global edition”. Boken finns dessutom med/utan online-resurser. Onlineversionen kostar lite extra och kan utnyttjas på egen hand, men är inget som kursen refererar till. Ett anatomi-kompendium kommer att säljas till självkostnadspris. Ett kurskompendium med laborationer mm. är gratis. I kurskompendiumet finns också en kort sammanfattning av varje föreläsning inkl. sidhänvisningar till kursboken. (Sidhänvisningar till äldre upplagor av kursboken kan fås på begäran.)

Undervisningsformer: Kursen innehåller föreläsningar som behandlar centrala moment inom ämnet växtbiologi. Vidare ingår mikroskopi-övningar, laborationer, en fotoövning samt ett längre odlingsförsök i växthus som man planerar själv och som är kopplat till en seminarieuppgift. Obligatoriska moment är utmärkta med ”ALLA” i schemat.

Undervisningen bedrivs i princip med föreläsningar (via Zoom eller i föreläsningssal) på förmiddagen och laboration/övning/växtskötsel (på campus) under eftermiddagen. Den tid som inte är schemalagd är inte att betrakta som 'ledig', utan är tid tänkt att användas för eget arbete (t.ex. skrivande av rapporter, skötsel av odlingar, inläsning etc). Kursen kommer att delas in i lab-grupper à 3-4 personer i varje. Gruppindelningen sker vid kursstart; tänk gärna ut förslag på grupper innan dess. Under kursen finns också tillfällen till instudering genom att arbeta med olika frågor, både egna o andras.

Examination: För godkänt på kursen krävs godkänt på en skriftlig tentamen, godkänt på en skriftlig redovisning av en fotoövning, samt en godkänd redovisning (inkl. 30 min seminarium) av en odlingsuppgift. Dessutom krävs godkända skriftliga rapporter av laborationer, och närvaro på obligatoriska moment.

Schema: Finns på kurshemsidan; gällande är v.210908 (ersätter v.210906). Schemat är preliminärt fram till kursstart, men alla obligatoriska moment ligger i princip fast redan nu. Schemat kan därför användas för planering av juluppehållet, men observera att det obligatoriska odlingsförsöket håller på fram till sista veckan före jul. Laborationer/övningar kan sluta lite tidigare eller senare än utsatt. Zoom och/eller föreläsningssalar återstår att se.

Canvas: Kursens hemsida i Canvas kommer att aktiveras ca en månad innan kursstart.

Kursstart: Upprop sker tisdag 2:a nov via Zoom. Logga in på kurshemsidan i Canvas för att se länken.

Frågor?: Skriv till mig!

Välkommen till kursen!

Folke Sitbon, kursledare

(folke.sitbon@slu.se)

Kursvärdering

Kursvärderingen är avslutad

BI1279-20078 - Sammanställning av kursvärdering

Efter att kursvärderingen stängt har kursansvarig och studentrepresentanten upp till en månad på sig att skriva kommentarer. De publiceras automatiskt i sammanställningen.

Andra kursvärderingar för BI1279

Läsåret 2023/2024

Växtbiologi (BI1279-20203)

2023-10-31 - 2024-01-14

Läsåret 2022/2023

Växtbiologi (BI1279-20062)

2022-11-01 - 2023-01-15

Läsåret 2020/2021

Växtbiologi (BI1279-20151)

2020-11-02 - 2021-01-17

Läsåret 2019/2020

Växtbiologi (BI1279-20112)

2019-11-01 - 2020-01-19

Läsåret 2018/2019

Växtbiologi (BI1279-20096)

2018-11-05 - 2019-01-20

Läsåret 2017/2018

Växtbiologi (BI1279-20005)

2017-10-30 - 2018-01-14

Kursplan och övrig information

Betygskriterier

Betygskriterier för kursen Växtbiologi 15hp (Bi1279).

Kursens olika mål kan delas in i områdena Fysiologi, Anatomi och Genetik/växtförädling. Dessa mål examineras genom en skriftlig tentamen. Dessutom ingår i kursen redovisningar av laborationer (skriftligt/muntligt) och en odlings/litteraturuppgift (muntligt). Fysiologiavsnittet är det innehållsmässigt mest omfattande och ges därför störst betydelse.

Lärandemål (citerat ur kursplanen):

Den studerande skall efter genomgången kurs kunna:
- beskriva byggnad och funktion hos högre växters celler, vävnader och organ
- utförligt redogöra för högre växters fotosyntes, respiration och ämnesomsättning; upptag,

transport och användning av vatten resp. mineralnäring; tillväxt och utveckling; skydd mot biotisk och abiotisk stress; funktionella anpassningar till olika livsbetingelser; samt för hur yttre faktorer och inre mekanismer reglerar dessa processer

- redogöra för växtförädling genom urval och genetisk modifiering, samt praktiska tillämpningar av detta

- planera, utföra och redogöra för experiment som visar växtbiologiska fenomen, liksom muntligen och skriftligen kunna förklara resultaten av sådana försök

- söka, kritiskt granska och sammanställa litteraturuppgifter inom ett växtbiologiskt specialområde, och muntligen informera om dessa på ett lättfattligt sätt.

Betygskriterier för resp. delavsnitt:

Fysiologi:

G = Studenten kan utförligt redogöra för fundamentala växtfysiologiska begrepp enl. kursmål VG = Studenten drar dessutom egna slutsatser och kan förklara orsakssamband utifrån givna fakta

Anatomi:

G = Studenten kan namnge och utförligt beskriva ett antal anatomiska strukturer och deras funktion i växter

VG = Studenten kan aktivt koppla ihop samband mellan anatomisk struktur och fysiologisk funktion, och vice versa

Genetik/växtförädling:

G = Studenten kan översiktligt redogöra för fundamentala begrepp inom växtförädling, genteknik, genetisk modifiering, och deras praktiska tillämpningar inom jordbruket

VG = Studenten kan ingående förklara och aktivt koppla ihop begreppen ovan, och kan diskutera olika konsekvenser av de praktiska tillämpningarna

Laborationer och övningar:

G = Godkända skriftliga rapporter och muntliga redovisningar
VG = Alla skriftliga redovisningar av laborationer är inlämnade enligt anvisningar inom sju

arbetsdagar efter avslutad laboration, och godkända inom en vecka efter kursens avslutande.

Odlings-/litteraturuppgift:

G = Godkänd uppgift och muntlig redovisning

Betygskriterier för hela kursen sammantagen:
5 = VG på Fysiologi, VG på Anatomi, VG på Genetik, VG på Laborationer. G på Odlingsuppgift
4 = VG på Fysiologi, VG på Laborationer, samt VG på Anatomi eller Genetik, alt. VG på Fysiologi+Anatomi+Genetik tillsammans (lägst G på någondera), och VG på Laborationer. G på Odlingsuppgift
3 = G på Fysiologi, lägst G på övriga delmoment

I förekommande fall ges fr.o.m. det tredje examineringstillfället högst betyget 3

Litteraturlista

  1. Biology - A global approach (12:e upplagan) Författare: Campbell, Urry, Cain m.fl ISBN: 9781292341637 [Biology - A global approach (12:e upplagan)] (https://www.pearson.ch/HigherEducation/Pearson/EAN/9781292170435/Biology-A-Global-Approach-Global-Edition) Kommentar: 12:e upplagan o "Global edition". Orkidé på framsidan. Tillägget "Mastering Biology" innehåller info o övningar på web:en. Den delen hänvisas det inte till under kursen, men kan givetvis utnyttjas på egen hand (tillägget kostar lite extra).

Det brukar inte skilja sig så mycket år i själva faktainnehållet mellan de olika upplagorna av kursboken. Det kommer därför att gå hyfsat bra att följa kursen med 11e och äldre upplagor, sidhänvisningar kan fås på begäran.

  1. Växtanatomi Författare: Sune Elowson. Bilder av Lars Rytter Kommentar: Kompendium till anatomiavsnittet. Säljs till självkostnadspris vid start.
  2. Sammanfattning av föreläsningar + sidhänv. kursbok 12:e upplagan. [ Sammanfattning av föreläsningar + sidhänv. kursbok 12:e upplagan.] (</Users/folkes/Desktop/Växtbiologi 21:22/Sidhänvisningar Campbell 12e upplagan/Sammanfattningar o sidhänv kursbok 12e-21.pdf>) Kommentar: Kursens kursbok.
  3. (Sammanfattning föreläsningar + sidhänv. kursbok 11:e upplagan) [(Sammanfattning föreläsningar + sidhänv. kursbok 11:e upplagan)] (https://slunik.slu.se/kursfiler/BI1279/20112.1920/Sammanfattningar_o_sidhanv_kursbok_11e-19.pdf) Kommentar: Kursens tidigare kursbok, faktastoffet är i princip detsamma som i den nyare 12:e upplagan (men med andra sidnummer).

Kursfakta

Kursen ges som en fristående kurs: Ja Kursavgift: Studieavgift, endast för medborgare utanför EU, EES, och Schweiz: 38054 SEK Nivå: Grundnivå (G1F)
Ämne: Biologi Biologi
Kurskod: BI1279 Anmälningskod: SLU-20078 Plats: Uppsala Distanskurs: Nej Undervisningsspråk: Svenska Ansvarig institution: Institutionen för växtbiologi Studietakt: 100%