Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning
Information från kursledaren
Dear new student,
Welcome to the Department of Wildlife, Fish and Environmental Studies and to our course Human Dimensions of Fish and Wildlife Management! Our goal is to ensure that you will have a useful and productive time at SLU, and we hope that you will enjoy your course period with us.
SLU has decided that the Covid-19 related instructions for teaching that have applied during the 2020 autumn semester are extended and will also apply during the 2021 spring semester. This means that all teaching within 'Human Dimensions of Fish and Wildlife Management' will take place online (via Zoom & Canvas).
All students that are admitted to the course have receive more information via e-mail. Please contact me if you are registered to the course, but have not received e-mails from me.
Looking forward to meeting you all next week!
Best regards,
Sabrina Dressel
(Course leader)
Kursvärdering
Kursvärderingen är ännu inte aktiverad
Kursvärderingen är öppen mellan 2021-03-16 och 2021-04-06Andra kursvärderingar för BI1300
Läsåret 2019/2020
Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning (BI1300-30030), Umeå 2020-01-20 - 2020-03-24Läsåret 2018/2019
Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning (BI1300-30030), Umeå 2019-01-21 - 2019-03-25Kursplan
BI1300 Samhällsaspekter av vilt- och fiskförvaltning, 15,0 Hp
Human Dimensions of Fish and Wildlife ManagementKursplan fastställd
2018-11-15Ämnen
Biologi SkogsvetenskapUtbildningens nivå
Avancerad nivåFördjupning
Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav (A1N)Betygsskala
Språk
EngelskaFörkunskapskrav
Kunskaper motsvarande 120 hp på grundnivå inklusive- 60 hp biologi eller
- 60 hp naturresursförvaltning eller
- 60 hp skogsvetenskap eller
- 60 hp miljövetenskap eller
- 60 hp statsvetenskap eller
- 60 hp sociologi eller
- 60 hp kulturgeografi
samt
- Engelska 6.
Mål
Syftet med kursen är att studenten ska vara väl förtrogen med den mång- och tvärvetenskapliga bakgrunden inom mänskliga aspekter och vara väl förtrogen med samhällsvetenskapliga aspekter som präglar aktuella frågor i hållbar styrning och förvaltning av naturresurser.Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för mänskliga aspekter, human dimensions, inblandade i förvaltning av naturresurser
- Inkludera mänskliga värderingar av natur, vilt- och fiskresursen.
- Identifiera grundläggande konfliktmönster och tillämpa konflikthantering.
- Kritiskt granska kvalitativa och kvantitativa data som visar hur människor värderar naturresurser.
- Redogöra för och diskutera miljökommunikation.
- Avgöra när en specialist på mänskliga aspekter för naturresurser bör kontaktas.
Innehåll
Kursen är om hållbar förvaltning av naturresurser, särskilt vilt och fisk. Utgångspunkten är samhällets syn på naturresurser. Fokus är på den tvär- och mångvetenskapliga grunden till olika förvaltningsformer, varför och hur människor värderar vilt och fisk, hur samhället påverkar naturresurserna, naturresursekonomi, konflikthantering och miljökommunikation. Studenterna lär sig också att värdera kvalitativa och kvantitativa samhällsvetenskapliga metoder som används när naturresursers nyttjande studeras.För att uppfylla lärandemålen kan föreläsningar, seminarier, övningar, rollspel, gruppövningar, studiebesök och litteraturstudier ges, vissa av dessa kan vara obligatoriska. Studenten kommer att genomföra ett projektarbete som redovisas skriftligen och vid ett seminarium.
Examinationsformer och fordringar för godkänd kurs
Godkänd skriftlig tentamen och godkänt deltagande i obligatoriska moment.- Om studenten inte blivit godkänd på ett prov har examinatorn rätt att ge en kompletteringsuppgift – om det finns skäl för det och om det är möjligt.
- Om studenten har ett beslut från SLU om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
- Om denna kursplan ändras, eller om kursen läggs ner, ska SLU besluta om övergångsregler för examination av studenter som antagits enligt denna kursplan och ännu inte blivit godkända.
- För examination av självständigt arbete (examensarbete) gäller dessutom att examinatorn kan tillåta studenten att göra kompletteringar efter inlämningsdatum. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Övriga upplysningar
- Rätten att delta i undervisning och/eller handledning gäller endast det kurstillfälle som studenten blivit antagen till och registrerad på.
- Om det finns särskilda skäl, har studenten rätt att delta i moment som kräver obligatorisk närvaro vid ett senare kurstillfälle. Mer information finns i utbildningens regelsamling.
Ytterligare information
Kursen är samplanerad med och ingår i masterprogrammet - Skötsel av fisk- och viltpopulationer men är öppen för andra studenter.SLU är miljöcertifierat enligt ISO 14001. Många av våra kurser behandlar kunskaper och färdigheter som bidrar positivt till miljön. För att stärka detta ytterligare har vi specifika miljömål för utbildningen. Studenterna är välkomna att ge förslag på åtgärder i kursens upplägg och genomförande som leder till förbättringar för miljön. För mer information se SLUs hemsida, www.slu.se
Ansvarig institution/motsvarande
Institutionen för vilt, fisk och miljöKompletterande uppgifter
Betygskriterier
Date |
Examination element (Written and/or Oral tasks) |
% of grade |
Interactive moments in the course |
||
22/01 |
Workshop: Social-ecological systems analysis (O) |
2 |
26/01 |
Workshop: Good governance (paper seminar) (O) |
3 |
02/02 |
Role play I (O) |
3 |
05/02 |
Workshop: Attitudes and Fixes (O) |
3 |
09/02 |
Discussion: Monetary valuation methods (O) |
2 |
15-18/02 |
Case work (O) |
6 |
19/02 |
Workshop: Presenting results of case analysis (W+O) |
4 |
23-25/02 |
Group assignment & presentation of Communication Plans (O) |
3 |
28/02 |
Written reflection on communication topic (W) |
2 |
01/03 |
Role Play II (O) |
1 |
02/03 |
Workshop: Understanding and managing conservation conflicts (O) |
3 |
08/03 |
Workshop: Ontology, epistemology & philosophical perspective (W+O) |
4 |
12/03 |
Workshop: Evaluating qualitative and quantitative methods (O) |
2 |
Individual project work |
||
31/01, 28/02, 11/03 |
Peer-review for another students project work (W) |
12 |
15-17/03 |
Project presentation (O) |
20 |
23/03 |
Project report (W) |
30 |